.

همیار مهندس

1399/12/23 شنبه
اهداف و رویکردهای برنامه های تقویت و توسعه فرهنگ سازی عمومی و ترویج مقررات ملی ساختمان در سطح کودکان و نوجوانان
کودکان و نوجوانان، آینده‌سازان کشور هستند؛ قشر بسیار فرهنگ‌پذیری از اجتماع که به عنوان بهره‌برداران نهایی ساختمان در جامعه امروز و آتی کشورمان از قدرت تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. به همین منظور برنامه‌های ترویجی سازمان با اولویت‌بخشی به کودکان و نوجوانان و در راستای تقویت و توسعه فرهنگ عمومی در حوزه ارتقا کیفیت زیستی و مقررات ملی ساختمان با دو رویکرد تدوین شده است:
رویکرد اول - آموزش و فرهنگ‌سازی به صورت متمرکز و در سطح کلان با همکاری نهادهای متولی امور آموزشی و فرهنگی که از طریق تولید محصولات فرهنگی از جمله کتاب، انیمیشن، فیلم‌های کوتاه، بازی‌های کامپیوتری، اسباب‌بازی‌ها قابل حصول است.
رویکرد دوم - آموزش و فرهنگ‌سازی غیرمتمرکز از طریق ایجاد شبکه ترویجی متشکل از کودکان و نوجوانان به عنوان مروجان تاثیرگذارِ سازمان که با خلق کاراکتر «همیار مهندس ساختمان» آغاز گردید. این رویکرد با هدف ایجاد بستر مشارکت همیاران مهندس ساختمان در فرایند آموزش و فرهنگ‌سازی از طریق نقش‌آفرینی آنان در برگزاری رویدادها و برنامه‌های ترویجی برنامه‌ریزی شده است تا با استفاده از خلاقیت، استعداد و توانایی آنها در تدوین و اجرای برنامه‌ها و تولید محصولات، راه توسعه این فرهنگ‌سازی هموار گردد.

برنامه های اقدام شده:
  • شناسنامه رویداد
عنوان رویداد مسابقه همیار مهندس ساختمان
جامعه هدف کودکان و نوجوانان
هدف توانمندسازی کودکان و نوجوانان در خصوص توجه به دغدغه های شهری و اهمیت کیفیت زیستی
ارزش گذاری به فعالیت ها، خلاقیت ها و اندیشه های کودکان و نوجوانان
ایجاد حس موثر بودن در ارائه راهکارهای مرتبط به معضلات شهری و پررنگ نمودن نقش موثر آنها در حال و آینده کیفیت زیستی شهر
نوع رویداد مسابقه
نوع ارزیابی کوتاه مدت: میزان مشارکت کودکان و نوجوانان، فرم ارزیابی رویداد
بلندمدت: میزان علاقه مندی به مشارکت در برنامه های فرهنگی سازمان
نوع دستاورد ایجاد شبکه ترویجی
دستیابی اولیه به موضوعات مورد توجه در قشر کودکان و نوجوانان
برنامه ریزی برنامه های آتی بر مبنای دستاوردهای رویداد

















 


             شرح رویداد ترویجی مسابقه همیار مهندس ساختمان ویژه کودکان و نوجوانان
مسابقه همیار مهندس ساختمان باهدف رشد آگاهی های کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان کشور نسبت به اصول صحیح معماری و شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در سطح استان تهران برگزار گردید.
در این مسابقه که با موضوع «فرض کنید شما یک همیار مهندس ساختمان می باشید که مسئول ساخت و مراقبت از شهر و یا ساختمان های شهر می باشید به نظر شما وظیفه یک همیار مهندس ساختمان چیست» برگزار گردید؛ کودکان و نوجوانان در سه رده سنی 6 تا 8 سال، 9 تا 12 سال و 13 تا 15 سال در سه گروه عمومی، فرزندان اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و فرزندان کارمندان سازمان، در حوزه های نقاشی، فیلم و داستان کوتاه در بخش های زیر آثار خود را به سازمان ارسال نمودند.
  •           بخش های مسابقه؛
  • نقاشی، کاریکاتور و اینفوگرافیک ؛ شخصیت همیار مهندس ساختمان را طراحی کنید و وظایف همیار مهندس ساختمان را با کمک نقاشی، کاریکاتور و یا اینفوگرافیک نمایش دهید. (کلیه سطوح)
  • طراحی لباس؛ لباس همیار مهندس ساختمان توسط نقاشی یا نقاشی دیجیتال یا تکه چسبانی (کلاژ) را طراحی کنید. (سطوح ۲و۳)
  • داستان کوتاه؛ داستان یک روز کاری همیار مهندس ساختمان را تعریف کنید در حداکثر ۲۵۰ کلمه. (کلیه سطوح)
  • ایجاد کلیپ تصویری یا موشن گرافیک از شرح وظایف همیار مهندس ساختمان حداکثر یک دقیقه (سطح ۳)
  • تهیه فیلم زیر ۳ دقیقه و توضیح وظایف یک همیار مهندس ساختمان حداکثر ۲۵ مگابایت (سطح ۱)
    طراحی، اجرا و فیلمبرداری تئاتر با شرکت والدین و فرزند در نقش همیار مهندس ساختمان با موضوع تعریف یک  موقعیتی که همیار مهندس ساختمان رهنمودهای لازم را به پدرو مادر ارائه می دهد. (سطح ۱و۲)
  • نحوه برگزاری مسابقه همیار مهندس ساختمان
فراخوان این مسابقه در مهرماه 1399 علاوه بر اطلاع رسانی در وب سایت و شبکه های اجتماعی سازمان به نهادهای زیر جهت اطلاع رسانی ارسال گردید.
  • شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان
  • اداره کل آموزش و پرورش استان تهران
  • اداره کل راه و شهرسازی استان تهران
  • شهرداری تهران
  • دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان
و تا 10 آبان ماه آثار از طریق ایمیل واحد ترویج به آدرس tarvij@tceo.ir دریافت گردید.
 در جشنواره تقویت و توسعه فرهنگ عمومی و ترویج مقررات ملی ساختمان که در تاریخ 14 آبان ماه 1399 به مناسبت روز فرهنگ عمومی برگزار گردید؛ علاوه بر نمایش کلیپ تهیه شده از آثار دریافتی، تابلویی از آثار ارسالی نیز طراحی شد که در روز جشنواره توسط هیات رییسه سازمان رونمایی گردید.


تابلو آثار مسابقه همیار مهندس ساختمان
  •      شرکت کنندگان در مسابقه همیار مهندس ساختمان
در این مسابقه 67 نفر شرکت نمودند که از این تعداد 51 نفر فرزندان اعضای سازمان، 10 نفر فرزندان کارمندان سازمان و 6 نفر به صورت عمومی می باشند. همچنین در گروه سنی 4 تا 5 سال 3 نفر، در گروه سنی 6تا8 سال 30 نفر، در گروه سنی 9 تا 12 سال 26 نفر و در گروه سنی 13 الی 15 سال 5 نفر شرکت نمودند.
 
 

 
  • جوایز و هدایای مسابقه
با وجود اینکه مقرر بود آثار رسیده مورد داوری قرار گیرد، با هدف قدردانی از تلاش تمامی کودکان و نوجوانان از تمامی شرکت کنندگان با ارسال هدایایی به همراه تقدیرنامه و بج همیار مهندس ساختمان و کتابچه آثار مسابقه تقدیر شد
 
                                                   


متن تقدیرنامه همیار مهندس ساختمان


نشان همیار مهندس ساختمان
با هدف ایجاد شبکه مروجان با نام همیار مهندس ساختمان«نشان همیار مهندس ساختمان» برای کودکان و نوجوانان طراحی و تولید گردید. با استفاده از این نشان کودکان و نوجوانانی که در مسابقات و برنامه های آموزشی و ترویجی سازمان شرکت نمایند به آنها بج همیار مهندس ساختمان اهدا می گردد. با این نشان کودکان و نوجوانان همیار مهندس ساختمان به عنوان مروجین سازمان در مدارس خود نقش آفرینی خواهند نمود و موارد آموزش داده شده را به دیگر دانش آموزان انتقال خواهند داد.
                                        



 
آرشیو
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ