اخبار و اطلاعیه ها
.

برگزاری مراسم بیستمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی

1402/8/29 دوشنبه
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، مراسم بیستمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی به همت دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی روز چهارشنبه 17 آبان ماه 1402 از ساعت 15 الی 18 با شعار «شهرسازی، نوآوری و کارآفرینی شهری» با حضور جمعی از فرهیختگان، اساتید، مدیران شهری و دانش‌آموختگان شهرسازی کشور در محل سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.

مراسم با پخش کلیپی تحت عنوان «دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی از دیروز تا امروز» آغاز و سپس سخنرانان مراسم به ارائه سخنرانی پرداختند:

آقای مهندس احمد سعیدنیا، رئیس دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی و رئیس جامعه مهندسان شهر ساز ایران به‌عنوان سخنران افتتاحیه، آقای دکتر مجتبی رفیعیان، عضو هیئت مؤسس دبیرخانه و استاد بنام شهرسازی ایران، تبیین شعار روز جهانی شهرسازی 1402 تحت عنوان؛ «شهرسازی، نوآوری و کارآفرینی شهری» و آقای دکتر مهیار عارفی، استاد دانشگاه شائوشینگ چین و استاد وابسته دانشگاه تهران، سخنرانی با موضوع «تحول و نوآوری شهرهای امروزی چین» را بر عهده داشتند.

در بخش «حرف نو، بیان نو» آیین نکوداشت روز جهانی شهرسازی که متعلق به جامعه جوان شهرسازی کشور است، امسال آقای مهندس شهباز غفوری، پژوهشگر جوان مطالعات علوم شهری در خصوص درگیر کردن بخش خصوصی و پایان دادن به انحصار دولتی در شهرسازی ایران، صحبت‌هایی را ارائه و بر موضوع انجام ارزیابی‌های استطاعت پذیری مسکن و سلامت محیط شهری تأکید کرد.

به‌ رسم هرساله در این مراسم باشکوه، پیام ریاست جامعه جهانی شهرسازان، آقای دکتر پیترو الیزه و آقای دکتر علی الرئوف عضو هیئت‌مدیره جامعه جهانی شهرسازان به سمع و نظر حاضرین در مراسم رسید. دکتر الیزه در پیام خود به موضوع تحکیم توسعه پایدار با تکیه بر تاب‌آوری اشاره کرد و توجه به تغییرات اقلیمی در برنامه‌ریزی‌های توسعه شهری را ضروری دانست. دکتر الرئوف نیز در پیام ارزشمند خود به این موضوع که نوآوری شهری تنها جنبه‌های تکنولوژی را در برنمی‌گیرد، بلکه فراهم‌سازی و توسعه زیست‌بوم نوآوری می‌تواند عدالت شهری با تأکید بر نقش سرمایه اجتماعی را توسعه بخشد، تأکید کرد.

 در این مراسم آقای مهندس علی کریمی آنچه، رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران نیز حضور داشتند و ضمن تبریک این رویداد، مهندسان شهرساز را برای مشارکت هرچه بیشتر در سازمان‌های نظام ‌مهندسی دعوت و اجرایی‌سازی نظارت شهرسازی را مطالبه عمومی برشمرد و تلاش برای تحقق اعمال نظارت شهرسازی در فرآیند ساخت‌وساز را وعده خود به مهندسان شهرساز اعلام کرد.


در ادامه مراسم، تجلیل و معرفی پیشکسوتان بیستمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی به شرح زیر صورت پذیرفت:

آقای دکتر منوچهر طبیبیان؛ شهرساز پیشکسوت حوزه دانش نظری
آقای دکتر علیرضا فلاحی؛ شهرساز پیشکسوت حوزه علوم مرتبط
آقای دکتر حمزه مصطفوی؛ شهرساز پیشکسوت حوزه مدیریت اجرایی
آقای مهندس فریدون بیت یونان، شهرساز پیشکسوت حوزه صنف و حرفه

همچنین از برندگان مسابقه عکاسی بیستمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی تجلیل به عمل آمد و برندگان به شرح زیر معرفی شدند:


نفر اول: جناب آقای عباس رحمتی
نفر دوم: سرکار خانم فاطمه‌سادات جمال‌آبادی
نفر سوم: سرکار خانم هیلدا زرینه

در ادامه به یاد درگذشتگان پیشکسوت در سالی که گذشت کلیپ‌های یادبودی از دکتر عدالت‌خواه، دکتر ایرج اعتصام و مهندس صمد ذواشتیاق پخش شد.


در پایان بیانیه بیستمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی توسط خانم دکتر زهره داوودپور، عضو هیئت مؤسس دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی قرائت شذ.

در پایان مراسم، خانم دکتر الهام امینی، عضو هیئت مؤسس دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی و عضو شهرساز هیئت‌مدیره دوره نهم سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان تهران، ضمن تقدیر و تشکر از اعضای فعال دبیرخانه، اعضای فعال تیم اجرایی دبیرخانه، از حضور پرشور صاحب‌نظران و اهالی صنف در این نشست قدردانی و ابراز امیدواری کرد: در این فضای نابسامان شهرسازی کشور می‌توانیم با همدلی، هم‌زبانی و انسجام صنفی، همراه و همگام با مسئولین عالی‌رتبه شهرسازی کشور قطار رشد و توسعه بر پایه شهرسازی را در ریل خو به‌زودی به حرکت درآورد.

دکتر امینی افزود: مشارکت حداکثری شهرسازان در برنامه‌های این‌چنینی، انگیزه‌ای مضاعف برای دبیرخانه ملی است تا ضمن تلاش روزافزون برای حفظ منافع صنفی و صیانت از حقوق شهرسازان در سراسر کشور، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان شهرسازی نقش تأثیرگذاری را ایفا کند.


 














 
آرشیو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر