اخبار و اطلاعیه ها
.

گزارش بازدید از «کارخانه سیمان شهر ری» و محله تاریخی نفر آباد

1402/5/7 شنبه
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، بازدید از پروژه بازآفرینی «کارخانه سیمان ری» و «محله تاریخی نفر آباد» واقع در منطقه 20 تهران به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و به میزبانی سازمان نوسازی شهر تهران، روز چهارشنبه مورخ 24/03/1402 از ساعت 9 الی 13 با حضور عضو شهرساز هیئت‌مدیره، عضو کمیسیون تخصصی شهرسازی و جمعی از مهندسان فرهیخته عضو سازمان در رشته‌های شهرسازی، معماری و عمران برگزار شد.

طی این بازدید 4 ساعته مهندسان و کارشناسان همراه، ابتدا از پروژه بازآفرینی کارخانه سیمان ری که ازجمله نخستین مجموعه‌های صنعتی کشور است، دیدار و از توضیحات معاونان فنی و اداری سابق آن کارخانه در تمام مراحل بازدید، بهره‌برداری کردند.

در بازدید از این پروژه، اعضای سازمان با کاربست شاخص‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و کالبدی مرتبط با این پروژه در محدوده‌ای به مساحت 7-8 هکتار که نقش مهمی در اقدامات عمرانی دهه‌های ۲۰ تا ۵۰ را داشت، آشنا و ویژگی ارزشمند این کارخانه در معماری معاصر ایران که نمونه کاربرد بتن عریان در نما و معماری است را از نزدیک بررسی کردند.

سازگاری با هویت تاریخی مجموعه، جذب اقشار گروه‌های سنی، جنسی و اجتماعی کاربران و پایداری و سازگاری با زمینه تاریخی، فرهنگی و زیست‌محیطی و ... از رویکردهای طرح به تجدید حیات عملکردی بود که بسیار موردتوجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

این میراث صنعتی، به‌عنوان بخشی از سرمایه فرهنگی تهران و یکی از عناصر شاخص منظر شهری اکنون به فضایی استثنایی تبدیل شده است. این مجموعه ظرفیتی ارزشمند که فضاهای کار اشتراکی و فب لب‌های آن می‌توانند به‌عنوان یک مرکز نوآوری و خلاقیت شهری، مورداستفاده نخبگان مهندسی ساختمان قرار گیرند.

در ادامه این بازدید، یکی از محله‌های قدیمی شهر ری محله تاریخی نفر آباد در مجاورت حرم عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد. این محله چهارصد ساله که عملیات بازآفرینی آن پس از 30 سال آغاز شده است، محله‌ای با مردمان مظلوم و نجیب با وسعت حدود ۱۳ هکتار در منطقه ۲۰ شهرداری تهران است که متأسفانه به دلیل ترک ساکنان تا قبل از سال ۹۸ بستری برای آسیب‌های اجتماعی بوده و به حال خود رها شده بود.

خانم مهندس هراتی، کارشناس سازمان نوسازی شهر تهران، هدف از بازآفرینی این محله را حفظ هویت محله و بازگرداندن ساکنان قبل آن معرفی کرد.

در ادامه بازدید، اعضای حاضر در محل در زمینه مداخلات صورت گرفته در بافت فرسوده این محدوده به تبادل نظر پرداخته و شیوه‌های شهرسازانه تحقق اهداف مدیریت شهری پایدار را با در نظر گرفتن فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در بافت و الگوهای سازمان‌دهی شده کنونی مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 ویژگی‌های موردتوجه بازدیدکنندگان در این برنامه‌ریزی محله محور؛ مشارکت‌جویانه بودن طرح، کلی‌نگری، تکیه بر توان و فرصت‌های موجود محله، استفاده از رویکرد تشریک ساعی و همکاری بین دولت، بخش خصوصی و اجتماعات محله‌ای، انعطاف‌پذیری طرح بودند.

واحد شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران امیدوار است که با تکیه بر توان متخصصان ذی‌صلاح خود بتواند در امر بازاندیشی مجدد این‌گونه سیاست‌گذاری‌های شهری برای نوسازی بافت‌های فرسوده استان، همکاری داشته و در جهت ارتقای کیفیت زندگی در استان کمک کند.

در خاتمه خانم دکتر امینی، ضمن تشکر از سازمان نوسازی شهر تهران به‌منظور همکاری صمیمانه در برگزاری این بازدید علمی و زمینه‌سازی برای ایجاد هم‌افزایی و انتقال تجربیات فی‌مابین اعضا، ابراز امیدواری کرد که با مشارکت فعال اعضای سازمان، زمینه تحقق اهداف بلندمدت آموزشی، چون آموزش پایدار و کارآمد بر پایه اصول علمی و کارشناسی در آینده‌ای نه‌چندان دور فراهم شود.


 





آرشیو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر