اخبار و اطلاعیه ها
.

برگزاری نشست تخصصی” تاب آوری شهر تهران، چارچوبی الزام آور برای مدیریت سازمان نظام مهندسی ساختمان”

1398/8/13 دوشنبه
به مناسبت بزرگداشت روز جهانی شهرسازی، نشست تخصصی” تاب آوری شهر تهران، چارچوبی الزام¬آور برای مدیریت سازمان نظام مهندسی ساختمان” چهارشنبه اول آبان در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزارشد.  
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، این نشست تخصصی با حضور اعضای هیأت مدیره و اعضاء کمیسیون تخصصی شهرسازی و دکترمحمد تقی زاده معاون هماهنگی عمرانی استانداری تهران و مهندسان عضو سازمان برگزار گردید.    
در ابتدای جلسه دکتر الهام امینی دبیر هیأت رئیسه گروه تخصصی شهرسازی و عضو هیأت مدیره و عضو فعال دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی، ضمن خوش آمدگویی به حاضران، هدف از برگزاری این نشست را در راستای شعار سال 1397 این دبیرخانه، شهرسازی، تاب آوری و تغییرات اقلیمی عنوان کرد.  
مهندس محمد طاهری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن خیرمقدم و ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه، روز شهرسازی را به شهرسازان تبریک گفت و از تعامل مناسب استانداری تهران باحضور دکتر تقی زاده معاونت هماهنگی امور عمرانی برای پیشبرد اهداف سازمان سخن گفت و درخواست نمود در کمیسیون هیأت پنج نفره تعیین حق الزحمه، مدافع ارتقاء حق الزحمه مناسب رشته های هفت گانه سازمان باشند.
در این جلسه مهندس غلامرضا خوش گفتار منفرد، مشاور رئیس سازمان درخصوص تاب آور بودن شهر تهران و نگاه نو به طرح جامع تفصیلی شهر سخن گفت.  
در ادامه دکتر تقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در جمع اعضاء هیأت مدیره سازمان، اعضاء کمیسیون تخصصی شهرسازی و مهندسان عضو سازمان به ارائه سخنرانی پرداخت.  
وی به اهمیت موضوع بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود : در حوزه بازآفرینی تاب¬آوری در شهرها در محدوده بافت فرسوده ارتقاء می¬یابد، به طوری که در شرایط عادی خدمات را ارائه و در موارد خاص نیز واکنش¬های لازم بروز داده خواهدشد، این موضوع را در مدیریت استانداری در دستور کار قرار دادیم و مستمر رصد می¬کنیم.
وی در ادامه با دعوت از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان جهت حضور در این جلسات به منظور انتقال تجارب در زمینه تاب آوری افزود : تمام تلاش ما بر آن است تا بتوانیم با برگزاری جلسات مستمر و مداوم در شهر تهران و به صورت پایلوت در برخی مناطق شهر تهران، نقاط ضعف را آسیب شناسی کنیم و افزود : بازآفرینی پایدار شهری بافت فرسوده و ناکارآمد در اولویت بوده و از بعد فرهنگی، اجتماعی حائز اهمیت است چرا که در بازآفرینی پایدار شهری مردم جامعه هدف هستند، از این حیث برای توانمند سازی آنان باید تلاش کرد.
دکتر محمد تقی¬زاده در ادامه تأکید کرد: یکی از تکالیف کمیسیون شهرسازی ورود و دخالت مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار در رشته شهرساری است، تا بتوانیم با همکاری و تجربیات مشترک در حوزه تاب آوری و بازآفرینی شهری استفاده کنیم  وی گفت : در این راستا با آموزش اجباری برای مهندسان هفت رشته ساختمان و با بکارگیری نیروی کارآمد به صورت داوطلبانه تدابیری اندیشیده شود، تا بتوانند در اتخاذ تصمیمات مناسب یاری رسان باشند و به حل مسائل تاب آوری شهری پرداخته شود.  
دکتر تقی¬زاده خاطر نشان کرد: شهرداری با افزایش توانایی خود، تلاش کرده ظرفیت‌های خود را نیز معرفی کند و با اشاره به لزوم توجه به تاب آوری در شهرسازی گفت : در زمینه شهرسازی به سویی پیش برویم که مجتمع های زیستی ما در برابر حوادث طبیعی آسیب کمتری ببیند و هرچه به این سمت پیش برویم، می گوییم که آن جامعه تاب آور است و ضمن ابراز امیدواری تاکیدکرد ما با نگاهی ویژه به موضوع ایمنی در شهرها که مستلزم همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و شهرداری است، حرکت خواهیم کرد.  
از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست می توان اشاره به سامانه مانیتورینگ حوزه ساخت و ساز شهرداری¬های استان تهران با همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی استان تهران و عمران استانداری تهران بود و افزود: ما به طور جدی سامانه مانیتورینگ در حوزه ساخت و ساز را به منظور جلوگیری از حوادث و اتفاقات در ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح شهر نظیر بستر رودخانه ها که اتقاق می افتد، را رصد کرده که پایلوت خوبی خواهد بود و در صورت موفقیت و عملیاتی شدن این طرح سایر استان ها هم از آن بهره¬مند شوند.  
وی ادامه داد: علی¬رغم تلاشهای انجام شده هنوز تدابیری برای مهار کردن "طرح جامع جمع آوری آب های سطحی استان " چه در شرایط عادی و چه در شرایط اضطرار و حوادث اندیشیده نشده است.  
وی ابزار آمادگی کرد تا با کمک صاحبنظران و متخصصان نظام مهندسی ساختمان و ارائه مشاوره این طرح بررسی و آسیب شناسی و درجهت برطرف کردن معضل همکاری گردد.   
در انتها دکتر تقی زاده خبر خوشی هم برای رشته های هفت گانه مهندسی ساختمان داشت، که با تشکیل هیأت پنج نفره تا حصول نتیجه ادامه می یابد.   


 
آرشیو
عكس هاي مرتبط :
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر