.

اخبار

.

مهندس کریمی آنچه: اصلاح نظام غیرمنصفانه تعرفه‌گذاری، مطالبه همه مهندسان است

1403/2/7 جمعه
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، اختتامیه نخستین رویداد ملی دوسالانه «جایزه معماری شیخ بهایی» به مناسبت روز معمار به همت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان روز پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 برگزار شد.
در این مراسم مهندس علی کریمی آنچه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن تبریک به همه مهندسان معمار در سرتاسر کشور، ابراز امیدواری کرد حضور معماران در صنعت ساختمان پررنگ‌تر از وضع موجود باشد.
 وی گفت: معماری یک فن و تکنیک نیست. بلکه ذوق و هنر است که می‌تواند آرامش را در محیط سکونت و کار به ارمغان بیاورد. این «ارمغان» در حال حاضر دور از دسترس است؛ یعنی معماران به‌خوبی کار و فعالیت می‌کنند ولی جلوه آن به‌خوبی دیده نمی‌شود.
مهندس کریمی آنچه در ادامه افزود: در این شرایط واقعاً نیاز داریم باز هم ساختمان‌های قدیمی مانند میدان امام اصفهان و بافت مسکونی یزد را دوباره ببینیم و چقدر خوب است که این معماری‌ها تکرار شود؛ اما چیزی که این روزها می‌بینیم همه خانه‌ها مکعب مستطیل است. واقعاً چرا این موضوع دامن‌گیر تقریباً تمام ساخت‌وسازها شده است؟ چرا موزه هنرهای معاصر دوباره تکرار نمی‌شود؟ چرا ساختمان سازمان میراث فرهنگی دوباره تکرار نمی‌شود؟
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به وجود معماران سرشناس معدود، تصریح کرد: این یک اعلام نیاز است به همه معمارانی که آفریننده طرح‌هایی هستند که باعث آرامش می‌شوند و باید همه با هم کمک کنیم که اتفاقات خوب دوباره تکرار شود.
مهندس کریمی آنچه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جریان رویداد روز معمار، اظهار داشت: یکی از دلایلی که تصور می‌کنم باعث دامن زدن به این اتفاقات شده، بحث حق‌الزحمه است. در حقیقت نظام تعرفه‌گذاری موجب آسیب در این بخش شده است. نظامی که در مقابل هر سبک طراحی و معماری یک تعرفه ثابت معین کرده است و طبیعتاً در این فرایند خلاقیت دیگر معنایی نخواهد داشت.
وی گفت: البته سازمان‌های نظام مهندسی باید پیگیر این موضوع باشند. قانون‌گذار در سال 1384 یک عددی را برای هزینه ساخت‌وساز اعلام کرده و طبق آن هرساله درصدی به این عدد پایه اضافه می‌شود که این فرمول هم غلط است که نتیجه آن پرداخت یکسان به طرح‌های خلاقانه و طرح‌های بدون خلاقیت است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: تغییر این مسیر باید مطالبه جمعی باشد. طرح خوب، حق‌الزحمه خوب می‌خواهد. امیدوارم با کمک هم به دوران افتخار معماری بازگردیم و با کمک شما نظام غیرمنصفانه تعرفه گذاری اصلاح شود.


 
آرشیو
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ
بيشتر