اطلاعیه ها

.

تدابیر ویژه‌ سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران برای برخط‌سازی خدمات به اعضا، سازندگان، پرداخت‌های مالی و ذی‌نفعان

1400/1/24 سه‌شنبه

این گزارش به بررسی مهم‌ترین اقدامات سازمان برای برخط سازی خدمات در جهت مقابله با کرونا می‌پردازد.


روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان تهران؛ کرونا دوباره زبانه کشید؛ بیشتر شهرها حالا در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. چاره‌ای جز مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی نیست. سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هم برای همین تدابیر ویژه‌ای را برای برخط‌سازی خدمات اتخاذ کرده است. اقداماتی که می‌تواند برای کاهش مراجعات حضوری و پیشگیری از شیوع بیماری تأثیر به‌سزایی داشته باشد. این گزارش مرور رئوس آنها است:

اول| برخط‌سازی خدمات برای سازندگان؛ از انتخاب طراح تا تعیین سازنده ذی‌صلاح

ارائه خدمات مهندسی به سازندگان و فعالان صنعت ساختمان از مهم‌ترین وظایف سازمان است. خدماتی که می‌تواند ضامن ارتقای کیفیت و ایمنی هرچه بیشتر شهروندان باشد. از طراحی بخش‌های مختلف یک سازه گرفته تا نظارت دقیق بر فرایند ساخت. و البته اجرای عملیات عمرانی توسط سازندگان صاحب‌صلاحیت و دارای پروانه. ارائه چنین خدماتی در گذشته تنها با مراجعات حضوری مکرر ذی‌نفعان و مهندسین برای انجام امورات اداری امکان‌پذیر بود.


کرونا شوخی‌بردار نیست؛ کاهش مراجعات و فاصله‌گذاری اجتماعی بالاترین اولویت سازمان است. برای همین برخط‌سازی ارائه تک‌تک خدمات مهندسی آغاز شد. مثلاً در موضوع نظارت تمام مراحل کار و تکمیل مدارک کاملاً به‌صورت برخط امکان‌پذیر است. دیگر حتی نیازی به مراجعه حضوری مالک یا سازنده برای پرداخت حق‌الزحمه نظارت نیست؛ بلکه بعد از ارجاع کار از شهرداری، یک پیامک ارسال شده و صاحب‌پروژه به‌راحتی می‌تواند نسبت به پرداخت اقدام کند.

موضوع بعدی انتخاب مهندسین طراح برای پروژه است. این مورد هم امروز کاملاً آنلاین انجام‌شدنی است. هر سازنده یا مالک می‌تواند با مراجعه به سامانه «ناظران» نسبت به معرفی مهندسین طراح اقدام نماید. از طراحی معماری و محاسبات سازه گرفته، تا برق و مکانیک. هم‌چنین صورت‌حساب خدمات طراحی از طریق همین سامانه طبق تعرفه‌های مصوب در اختیار سازنده برای پرداخت قرار خواهد گرفت.

انتخاب سازنده ذی‌صلاح هم سال گذشته کاملاً آنلاین شد. حالا مالک می‌تواند با مراجعه به سامانه «سازندگان» سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران لیست همه شرکت‌های دارای پروانه اجرا را ملاحظه نماید. سپس درخواست خود را برای تعیین یک سازنده ذی‌صلاح همان‌جا و بدون کمترین مراجعه حضوری ثبت کند. همه مراحل اجرایی پروژه هم‌چنین بعد از آن از طریق سامانه سازندگان قابل رصد و ارزیابی است.

حتی برای صدور شناسنامه فنی ملک هم نیاز به مراجعه حضوری نیست! سامانه‌ای برای این منظور در بخش «خدمات الکترونیک» سازمان پیش‌بینی شده است. حالا سازنده‌های محترم می‌توانند با مراجعه به این بخش نسبت به انجام مراحل اداری به‌صورت کاملاً برخط و مجازی اقدام کنند. علاوه بر صرفه‌جویی در زمان به این ترتیب، حذف مراجعات غیرضرور و فاصله‌گذاری اجتماعی برای مبارزه با بیماری محقق خواهد شد.

دوم| برخط‌سازی خدمات برای اعضای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تهران

سابق هرکدام از مهندسان صاحب‌صلاحیت ناگزیر از مراجعات مکرر برای انجام امورات اداری بود. چه پروژه نظارت داشت، چه طراح یک ساختمان بود، چه اجرای آن را بر عهده می‌گرفت. گذشته از مشکلات اجرایی یا فنی که هنگام کار پیش‌‌آمد می‌کرد. گذشته از وقت و انرژی فراوانی که هرکدام از این مراجعات از اعضا می‌گرفت، ریسک کرونا هم وجود داشت. بیماری کُشنده و هولناکی که برای جان‌ گران‌بهای تک‌تک ایرانی‌ها چاقو تیز کرده است.


سامانه جامع ثبت تیکت برای همین شکل گرفت. حالا هرکدام از مخاطبان می‌توانند از طریق کارتابل کاری خود هر مشکلی را با کارشناسان سازمان در میان بگذارند. کافی است به سامانه جامع مراجعه کرده و یک تیکت ثبت کنند. موضوعات مطروحه بررسی شده و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ گفته خواهد شد. تا این لحظه بیش از 96 هزار تیکت برای بخش‌های مختلف سازمان ارسال شده؛ از واحد رفاهی گرفته تا حق‌الزحمه و صدور پروانه.

همکاران من در گروه‌های مختلف تلاش کردند عمده این تیکت‌ها را پاسخ دهند. در جدول زیر آمار تیکت‌های واصله به بخش‌های پرمراجعه سازمان و آمار پاسخگویی به آنها را از تاریخ 98/12/10 تا امروز ملاحظه می‌کنید.

آمار تیکت‌های پاسخ‌داده‌شده بخش‌های مختلف سازمان
نام گروه تعداد کل تیکت تیکت‌های پاسخ‌گفته درصد پاسخگویی
رفاهی-وام-بیماران کرونایی 1965 1957 99درصد
حق‌الزحمه 6277 6191 98 درصد
سامانه خدمات مهندسی 6534 5988 91 درصد
صدور پروانه و عضویت 8555 8306 97 درصد
امور مالی 6048 5868 97 درصد
سازندگان ذی‌صلاح 1889 1885 99 درصد
ارجاع کار نظارت-برق 3225 3206 99 درصد
ارجاع کار نظارت-آبفا 3962 3927 99 درصد
صدور پروانه حقوقی 2075 2058 99 درصد
سامانه مالیات 637 494 77 درصد















 

 سوم| واحد عضویت؛ نوبت‌دهی غیرحضوری

گذشته از مهندسان دارای پروانه اشتغال، خیلی‌ها تازه برای عضویت در سازمان اقدام می‌کنند؛ حقوقی یا حقیقی. تواتر مراجعات به واحد عضویت و صدور پروانه آنقدر زیاد بود که خیلی وقت‌ها مقابل دربِ سازمان حتی صف شکل می‌گرفت. و البته مهندسان ناگزیر از مراجعه چندین و چند باره برای تسلیم مدارک یا احراز هویت و خوداظهاری بودند. گذشته از وقت، حساب کنید آن صف‌ها چه جولان‌گاه مناسبی برای ویروس انگلیسی بود.

واحد عضویت سازمان هم دست به کار شد؛ برای کاهش هرچه بیشتر مراجعات مردمی برخط‌سازی فرایندها را از سال گذشته آغاز کرد. حالا شخصیت‌های حقوقی و حقیقی می‌توانند بسیاری از کارهای لازم برای دریافت پروانه اشتغال به کار را کاملاً مجازی انجام دهند. این سامانه در اختیار شماست. در نوار ابزار بالایی سایت گزینه‌های «درخواست عضویت اشخاص حقیقی» و «درخواست عضویت اشخاص حقوقی» کاملاً برجسته شده است.

بعد از تکمیل و بارگزاری مدارک تنها لازم است یک‌بار برای احراز هویت به سازمان مراجعه کنید. آن‌هم برای جلوگیری از ازدحام یا معطلی سامانه نوبت‌دهی برخط راه‌اندازی شده است. کجا؟ در سامانه ناظران به آدرس: https://nazeran.tceo.ir. همان‌جا و از طریق کارتابل کاری می‌توانید یک زمان مناسب را برای مراجعه حضوری به سازمان انتخاب کنید. بعد هم سر فرصت به مابقی کارهای روزانه رسیدگی کنید!

عضویت و صدور پروانه از شلوغ‌ترین واحدهای سازمان نظام‌مهندسی بود؛ مهندسان زیادی هر روز برای تکمیل مدارک یا تمدید پروانه مراجعه می‌کردند. موضوع تمدید پروانه‌های اشتغال به کار هم که در جریان هستید، با حُسن نظر مقام عالی وزارت تا پایان خردادماه امسال تمدید شده است. برای همین مهندسین صاحب‌صلاحیت نگرانی خاصی برای مراجعه به سازمان و تمدید پروانه اشتغال به کار ندارند.

چهارم| پرداخت هرچه سریع‌تر حق‌الزحمه‌های نظارت

کرونا علاوه بر جان‌های پُرشمارِ گران‌قدری که از ما گرفت، ضربات مهلکی به اقتصاد ایران وارد کرد. کسب‌وکارهای فراوانی دچار مشکل شدند؛ واحدهای تولیدی متوقف شد و البته پروژه‌های عمرانی در کشور کاهش یافت. البته که این مورد آخری اثر جبران‌ناپذیری روی معیشت مهندسان بر جا گذاشت. کم شدن کار، یعنی کاهش ارجاع نظارت. یعنی اعضای کمتری از سازمان توانستند در سال گذشته پروژه نظارت داشته باشند.


وضع فعلی پرداخت حق‌الزحمه‌های نظارت در جریانید این‌طوری است:
  • صدور پروانه ساختمان                 50 درصد
  • اتمام عمليات فونداسيون              10 درصد
  • اتمام اسکلت (سقف آخر)             10 درصد
  • اتمام عمليات سفت کاري              10 درصد
  • اتمام عمليات نازک کاري                10درصد
  • اتمام عمليات ساختمان (گزارش پایان کار)         10درصد

با نظر مساعد رئیس سازمان اما قبل از عید دو پارت 10درصدی از حق‌الزحمه‌های ناظران زودتر از موعد به حساب اعضا واریز شد. یعنی در هر مرحله‌ای که پروژه قرار داشت، حق‌الزحمه‌های دو مرحله بعدی واریز شد. البته که ناچیز؛ ولی کمترین تلاش سازمان برای جبران بخشی از خسارت‌های دوران بیماری است.

حق‌الزحمه برخی از پروژه‌ها هم مستحضرید به‌خاطر جابجایی پرونده‌ها از فناوران به سازمان و مهیا نبودن زیرساخت‌ها دچار تأخیر شده است. تأخیری که رسماً از اختیار ما خارج بود. با این همه همکاران من در واحد حق‌الزحمه شبانه‌روز در حال تلاش برای رسیدگی به تک‌تک این پرونده‌ها هستند؛ تعیین تکلیف و پرداخت هرچه سریع‌تر. همه از تأخیر پیش‌آمده هم متأسف هستند هم عذرخواه؛ امید که این مشکلات هم به‌زودی مرتفع شود.

کرونا زندگی خیلی‌ها را تغییر داد؛ جان‌های گران‌سنگی را از میان ما ربود. معیشت جامعه مهندسین را ولی بیشتر از همه دچار اخلال کرد. سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اما هرچه در توان داشت برای مبارزه با بیماری به کار بست. آنچه گفته شد تنها گوشه‌ای از این تلاش‌ها است. ایده یا پیشنهادی برای بهبود هرچه بیشتر فرایندها دارید؟ واحد روابط‌عمومی شبانه‌روز در خدمت شما است.


گزارش از محمد آزادی
انتهای پیام/
آرشیو
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر