.

اخبار

.

بازدید کمیته ایمنی از مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران

1399/12/19 سه‌شنبه
با هماهنگی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران، کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، به همراه هیاتی تخصصی از مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران و مشاور پژوهشکده سوانح طبیعی در امور بین‌الملل به همراه تعدادی از کارشناسان سازمان مذکور در صبح روز دوشنبه مورخ 11 اسفند ماه 1399 از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران بازدید نموده و جلسه‌ای مشترک با مدیران آن برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه، مهندس مهدی خسروانی مدیر  سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران، توضیحاتی اجمالی در خصوص معرفی سازمان و شرح فعالیت‌ها و اقدامات آن ارائه نمودند و با اشاره به رسالت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران برای کاهش ریسک زلزله در ابعاد منطقه ای، امکان ارتقای همکاری به خصوص بین دو سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران  و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را راستای کاهش اثرات زلزله مورد اشاره قرار دادند.
 ایشان همچنین با اشاره به موضوع توان شناسایی مخاطرات و درک خطر حوادث و سوانح در سطح منطقه 6 شهرداری تهران، از دستاوردها و توانمندی های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران، در مرحله مقابله با پاسخ به نیازهای اولیه آسیب دیدگان بحران منطقه یاد کردند.
مهندس خسروانی ضمن تاکید بر ارتقای همکاری و هماهنگی بین سازمانی به منظور ایجاد هم افزایی و تحقق اهداف مشترک از طریق تشکیل کمیته مدیریت بحران و کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیت‌ها و مراکز پایش مخاطرات و ایجاد آمادگی مطلوب سازمانی و عملیاتی برای پاسخ به بحران از جمله برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی جهت استقرار نظام‌های قابل اطمینان آمادگی و ایمنی، تدوین ضوابط فنی و دستورالعمل‌های لازم جهت استاندارد کردن خدمات امدادی، ارتقای توانایی برای بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و بحران‌ها از جمله آواربرداری ایمن و ایجاد زیرساخت های لازم، بر  برنامه ریزی و حمایت مهندسان داوطلب و فراهم کردن استفاده از بیمه‌ها و حمایت‌های مالی و ساز و کارهای تشویقی و ... تاکید نمود.
در ادامه نشست مهندس علی اکبر نبی یی، عضو هیات مدیره و رییس کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، به زمينه همكاري هاي مشترك سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران  و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در حوزه هاي تاب آوري شهري و مديريت بحران هاي ناشي از حوادث و سوانح اشاره کرده و برای اجراي طرح ايجاد گروه هاي داوطلب واكنش اضطراري (دوام) متشکل از نیروهای داوطلب مهندسان سازمان اعلام آمادگي نمود.
 نبی یی افزود  با توجه به تجربه و تخصص اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در حوزه مديريت سوانح و آواربرداری ایمن، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران آماده انجام هرگونه همکاری عملیات آواربرداری می باشد.  وی با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی متخصص و دانش فنی مهندسان عضو سازمان افزود: کمیته ایمنی سازمان آماده ارائه کمکهای فنی و مشارکت در مراحل بررسی و تحقیق در حوادث بوده و به فداکاری و تلاش خستگی ناپذیر و مجدانه گروه‌های حاضر در صحنه و پشتیبانی تیم اعزامی سازمان در حادثه پلاسکو دوشادوش دیگر نیروهای امدادی حاضر درصحنه اشاره کرد.
مهندس نبی یی تاکید نمود  همكاري با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران را در اين حوزه ها و به ويژه برپايي دوره هاي آموزش تخصصي بزودی آغاز و در سایر  بخش ها به مرور زمان گسترش خواهد یافت.
وي گفت: فعاليت هاي حوزه مديريت بحران در استان تهران با بهره گيري از تجارب و همكاري هاي دو جانبه در دستور كار کمیته ایمنی قرار دارد و ايجاد گروه هاي داوطلب، کمک به رشد توسعه دانش و فن آوری در راستای ارتقای مدیریت بحران استان از جمله ترویج به کارگیری فناوری‌های نوین پیشگیرانه در ساخت و سازها، آینده پژوهی و ایجاد نظام دیده بانی و ... برنامه های خاص این دستور کارند.

دکتر الهام امینی، دبیر گروه تخصصی شهرسازی سازمان و عضو کمیته ایمنی، ضمن اشاره به سوابق فعالیت های مشترک دو سازمان، بر توسعه مشارکت‌های فیمابین برای تقویت مدیریت بحران  استان تهران و ترویج فرهنگ ایمنی در استان از طریق برنامه ریزی و هماهنگی برای آموزش و سازماندهی و استفاده از ظرفیت های طرفین تاکید کرد.  
وی در ادامه افزود افزایش تعهد و هماهنگی دستگاه‌های دخیل در ساخت و ساز شهری ضروری بوده و وسعت و جمعیت زیاد تهران و مرکزیت آن به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور، وظیفه ما و همکاری جمعی برای ایمن‌سازی و کاهش خطر زلزله در استان تهران را دو چندان ساخته است. بر ماست که در قوانین و ضوابط موجود و تعیین حدود وظایف و مسئولیت‌های سازمان‌های ذیربط و تقسیم کار بین آنها و همچنین تهیه طرح‌های مشترک تجدیدنظر کرده  و در صدد یافتن ساز و کارهای جدید باشیم.
 امینی با اشاره به این که در سال هاي اخير نمونه هاي متعددي از خسارت هاي مالي و جاني ناشي از فرو نشست زمين و نشست ساختماني در زيرساخت ها و ساخت و سازهاي شهر تهران شاهد بوده ايم، بیان داشت به منظور جلوگيري از مخاطرات ناشي از اين گونه حوادث، مطالعات ژئوتکنيک قبل از هر گونه ساخت و ساز در شهر تهران لازم الاجرا و نقش این مطالعات  در کاهش مخاطرات ناشي از نشست زمين در مناطق شهري باید تدقیق گردد.
دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی تصریح کرد: شناسایی مخاطرات ساختمان و ارائه برنامه کاهش مخاطرات در کنار  ارائه برنامه واکنش در شرایط اضطرای و آموزش های لازم به شهروندان می تواند  در دستورکار مشترک کمیته ایمنی و  سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهر تهران باشد.

 
آرشیو
عكس هاي مرتبط :
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر