.

اخبار

.

مهندس میر جعفری: نرخ خدمات مهندسی متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته است

1399/12/17 یکشنبه
دومین اجلاس سراسری سازندگان و طراحان تهران در تاریخ ۱۰ اسفندماه ۹۹ با حضور، مهندس سید علیرضا میر جعفری رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، مهندس عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مهندس مهدی صالحی مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران و جمعی از فعالان صنعت سازه، نما، طراحی معماری، طراحی داخلی، تأسیسات، تولیدکنندگان مصالح و بیش از 430 سازنده برتر، در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، سید علیرضا میر جعفری رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران در این مراسم فعالیت ساخت‌وساز را مصداق بارز جهاد اقتصاد مقاومتی عنوان نمود و ناظران ساختمان را در خط مقدم این جهاد دانست.
وی با اشاره به اینکه امروز، هزینه نظارت ۴ مهندس ناظر یک ساختمان کمتر از یک درصد از هزینه کل ساخت‌وساز‌است گفت: در هیچ شغلی مسئولیت ابدی وجود ندارد ولی مسئله تلخ اینجاست که تک‌تک مهندسان ناظر تا ابد باید پاسخ‌گوی مسئولیت خود باشند.
میر جعفری ادامه داد: یکی از مشکلات در نظام‌مهندسی آن است که هیچ محدودیت زمانی برای مسئولیت مهندسان ناظر وجود ندارد و حتی در ساختمان‌هایی که بعد از چندین سال دچار مشکل شود، شاهد احضار مهندسان به دادگاه و صدور قرار و پرداخت دیه برای آن‌ها هستیم
رئیس سازمان نظام‌مهندسی گفت: نرخ خدمات مهندسی متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و مهندسان زیر فشار مشکلات معیشتی و ساخت‌وساز هستند و با توجه به افزایش هزینه‌ها در این حوزه هیچ‌کدام از حداقل تعرفه هم برخوردار نیستند.
وی بابیان اینکه در حال حاضر هزینه ناظران باری بر هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز ندارد تأکید کرد: حتی با اعمال نرخ تورم این رقم‌ها بسیار ناچیز است.
میر جعفری در ادامه افزود: برخی گلایه دارند که سازمان نظام‌مهندسی به بنگاه اقتصادی تبدیل‌شده است و هزینه نظارت را به‌صورت یکجا بلوکه کرده و به‌صورت مقطعی می‌پردازد، درحالی‌که این مسئله کاملاً اشتباه است چراکه تمام فعالیت‌های سازمان نظام‌مهندسی ذیل اجرای قانون و مقررات ملی ساختمان است. یکی از دلایل این موضوع نیز برای تعهد سازمان به سازندگان در زمان تعویض ناظران است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در بخش دیگر سخنان خود گفت: اگر بخواهیم ساختمان‌هایی در تهران بسازیم که مردم از ترس زلزله به خودروهای خود پناه نبرند باید بحث نظارتی و مجری صلاح را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: اجرای کامل مقررات ملی موجب تأمین منفعت جامعه است و انتخاب ناظر ساختمان از سوی سازمان نظام‌مهندسی، موجب اطمینان بهره‌برداران و پاسخگویی سازمان خواهد بود
آرشیو
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر