اخبار
نشست کمیسیون صدور خدمات مهندسی و روابط بین‌الملل با سفیر و هیئت کارداران اقتصادی جمهوری تاجیکستان
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، دوشنبه 9 آبان‌ماه 1401 سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران میزبان سفیر جمهوری تاجیکستان و هیئت همراه برای هم‌اندیشی در خصوص تفاهم‌نامه همکاری و تبادل دانش و خدمات فنی و مهندسی ساختمان بود.

در این جلسه آقای نظام‌الدین زاهدی سفیر جمهوری تاجیکستان ضمن تشکر بابت برگزاری نشست‌هایی از این دست، نقطه عطف همکاری‌های بین دو کشور را سفر رئیس‌جمهوری تاجیکستان به ایران و متعاقباً سفر رئیس‌جمهوری ایران به این تاجیکستان معرفی کرد و افزود: بعد از این بازدیدها روابط بین دو کشور دستخوش تغییرات گسترده‌ای شد و اسناد همکاری و تعامل متعددی به امضا رسید.

به گفته زاهدی حجم تجارت دو طرف تا قبل از آغاز دور جدید همکاری‌ها بین دو کشور معادل 57 میلیون دلار بود که اکنون این عدد به بیش از 157 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. وی هم‌چنین با اشاره به تعاملات وسیع بین وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد، راه و شهرسازی، فرهنگ و بهداشت دو کشور تصریح کرد: در همین راستا هفته‌های فرهنگی تاجیکستان در شهرهای شیراز، تبریز و اصفهان برگزار شده است.

به گفته سفیر تاجیکستان به دلیل نزدیکی‌های فرهنگی و زبانی دو کشور، بستر همکاری در همه زمینه‌ها به‌ویژه در حوزه فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان پدید آمده است؛ مانند توسعه و احداث مهم‌ترین نیروگاه تاجیکستان و تونل بزرگی که غرب به شرق این کشور را متصل می‌کند و قرار است طی ماه آینده افتتاح شود.

زاهدی با اشاره به ارزش‌های مشترک تاریخی، زبانی، فرهنگی و دینی کشور، ظرفیت‌های پیشرفت و توسعه همکاری‌های دو طرف را یادآور شد و اظهار داشت: امیدوار هستیم جلسه امروز آغازی دوباره برای پیشرفت‌های هرچه بیشتر در زمینه تعامل و همکاری در حوزه مهندسی صنعت ساختمان باشد.

مهندس محمد احمدی نایب رییس سازمان نیز در این جلسه با خیرمقدم به سفیر تاجیکستان و هیئت همراه گفت: ریشه‌های مشترک فراوان زبانی و فرهنگی بین دو کشور وجود دارد و می‌بایست این ارزش‌های فرهنگی و تاریخی را قدردانی کنیم. وی در ادامه افزود: انتظار داریم در بحث آموزش با توجه به اشتراکات زبانی، از اساتید برجسته ایرانی در حوزه آموزش و انتقال دانش بهره گرفته شود.

به گفته مهندس احمدی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران این آمادگی را دارد تا از کلیه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود در زمینه تبادل‌نظر که منجر به توسعه صدور خدمات مهندسی می‌شود و در این راستا هیئت‌مدیره و هیئت‌رئیسه سازمان نیز حمایت‌های ویژه‌ای خواهند کرد.

مهندس امیدرضا ریاحی عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیسیون صدور خدمات مهندسی و روابط بین‌الملل با اشاره تاریخچه و ظرفیت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: اکنون دو طرف تمایل دارند مسیرهای تسهیل‌گری جدید را در جهت استفاده و بهره‌برداری از ظرفیت‌های مهندسی مانند اعتباربخشی به پروانه‌های مهندسان ایرانی، تبادل کارشناس، خدمات مطالعه‌ای در حوزه‌های شهرسازی و ساختمان‌سازی ایجاد کنند.

به گفته مهندس ریاحی در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دارای نیروهای مجرب و متخصصی است که می‌توانند در بحث آموزش و تدوین مقررات سازمانی کمک‌رسان همکاران ما در کشور تاجیکستان باشند.

در ادامه دکتر الهام امینی عضو هیئت‌مدیره و نایب‌رئیس کمیسیون صدور خدمات مهندسی و روابط بین‌الملل نیز ضمن ابراز خرسندی برای آغاز همکاری‌های مجدد دو کشور، به نمایندگی از کمیسیون شهرسازی سازمان نیز پیام ویژه‌ای را برای مهندسان جمهوری تاجیکستان قرائت کرد.

مهندس کامبیز رضوی عضو هیئت‌مدیره و عضو کمیسیون صدور خدمات مهندسی و امور بین‌الملل نیز ضمن امیدواری برای برقراری ارتباط در حوزه تخصصی ترافیک و بررسی عارضه‌های ترافیکی، تصریح کرد: آمادگی داریم ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوط به ترافیک را حسب تقاضای مهندسان تاجیک و راستای بهره‌گیری از خدمات مهندسان داخلی، ارائه بدهیم و در قالب مشاور کنار دوستانمان در شهر دوشنبه حضور داشته باشیم.

در این جلسه دکتر امیر حسام‌الدین آرمانپور نایب رییس دوم سازمان، دکتر مهران قنبری مطلق سردبیر نشریه پیام نظام مهندسی، دکتر امیرافشین رییسی‌نژاد عضو هیئت‌مدیره، مهندس غلامرضا آزاد منجیری عضو هیئت‌مدیره و مهندس محسن فخرایی راد عضو کارگروه صدور خدمات مهندسی و روابط بین‌الملل درباره مسائل مختلف به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.