اطلاعیه ها
.

نکاتی درخصوص رسیدگی پرونده‌های مالیاتی مربوط به عملکرد سال 1399

1401/4/5 یکشنبه

قابل‌توجه اعضای محترم دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی

1- درصورتی‌که حوزه مالیاتی بدون رعایت مقررات برای شما برگ قطعی (بدون صدور برگ تشخیص) صادر کرده است:


موضوع قابل‌طرح در هیئت حل اختلاف موضوع ماده 216 ق.م.م است.
در این رابطه اقدامات لازم و هماهنگی با مسئولین سازمان مالیاتی صورت پذیرفته و نحوه تنظیم لایحه مالیاتی در این خصوص متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌گردد.

توصیه می‌شود در این مورد مهندسینی که با این مشکل روبرو شده‌اند، اظهارنامه جدیدی برای سال 1399 از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir ارسال نمایند.

2 - درصورتی‌که سازمان امور مالیاتی اظهارنامه الکترونیکی ابرازی شما را نپذیرفته باشد و تحت عنوان عدم ابراز واقعیت امر یا کتمان درآمد اقدام به صدور برگ تشخیص مالیات نموده باشد، اقدامات زیر توصیه می‌گردد:

1. مراجعه به حوزه مالیاتی ذی‌ربط برای دریافت تصویر گزارش رسیدگی و بررسی اطلاعات درآمدی اعلامی و تطابق آن با اطلاعات مالی شخصی (مشاوره با واحد امور مالیاتی سازمان در صورت تمایل)
2. در صورت لزوم اعتراض کتبی به برگ تشخیص صادره به‌طور مستدل ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص و هم‌زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی جدید که اقلام درآمدی و هزینه آن صفر نباشد.

چنانچه در سال مذکور فاقد هرگونه درآمدی بوده‌اید در قسمت "درآمد حاصل از ارائه خدمات" به جای عدد صفر مبلغی (هرچند بسیار جزئی مثلاً عدد 1 به جای صفر) درج و در بخش "سایر هزینه‌ها" نیز هر مبلغی (حداقل هزینه عضویت) را درج فرمایید تا در حکم عدم تسلیم اظهارنامه تلقی نگردد.
3. در صورت عدم تسلیم تصویر گزارش رسیدگی از طرف حوزه مالیاتی ذی‌ربط که مغایر با قانون است حتماً در برگ اعتراض به این مغایرت قانونی (موضوع ماده 237 ق.م.م) اشاره فرمایید.
4. در لایحه اعتراضیه خود حتماً به انتخاب نماینده موضوع بند 3 ماده 244 ق.م.م (نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران) اشاره فرمایید.
5. دریافت نامه کارکرد از سازمان نظام مهندسی
6. ضمناً شما می‌توانید مراتب اعتراض خود را پس از روشن شدن وضعیت گزارش حسابرسی در سامانه امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir نیز درج و ارسال نمایید.



امور مالیاتی