رویدادها
.

بیانیه پایانی دومین نشست “هم‌اندیشی تنسیق امور مهندسان شهرساز سازمان نظام مهندسی ساختمان” و آیین نکوداشت زنده‌یاد دکتر منوچهر مزینی

1400/11/23 شنبه

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، دومین نشست هم‌اندیشی برای تنسیق امور مهندسان شهرساز عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه مورخ 19/11/1400 هم‌زمان با نوزدهمین سالگرد فقدان پیشکسوت فرهیخته شهرسازی زنده‌یاد استاد دکتر منوچهر مزینی به دعوت و میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و با حضور تنی چند از اساتید محترم دانشگاه و تعدادی از مدیران محترم در حوزه‌های اجرایی، مهندسان شهرساز محترم عضو هیئت‌مدیره‌های سازمان‌های استان‌ها و اعضای محترم گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار گردید.

در ابتدای این نشست پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و ترنم سرود جمهوری اسلامی ایران و توضیحات میزبان، سرکار خانم دکتر الهام امینی، عضو هیئت‌مدیره شهرساز، جناب آقای دکتر رامین کرمی رئیس و جناب آقای مهندس محمد احمدی نایب‌رئیس محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ضمن عرض خیرمقدم به شرکت‌کنندگان اظهار امیدواری نمودند که مجموعه سخنرانی‌ها و تبادل‌نظرهای این نشست بتواند به تنسیق هرچه بهتر امور مهندسان شهرساز در فرآیند اجرای هرچه کامل‌تر قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان کمک نماید.

 در ادامه به ترتیب آقایان دکتر محمدتقی زاده، دکتر عباس وثیق نیا، دکتر عباس صنیعزاده، دکتر محسن بهشتی، دکتر مصطفی بهزادفر، مهندس احمد سعیدنیا و مهندس ابوالفضل چلاغلو به ایراد سخنرانی پرداخته و دیدگاه‌های خود را در رابطه با موضوع نشست مطرح نمودند. در یک جمع‌بندی کلی، سخنرانان محترم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد مرحوم استاد دکتر مزینی، بر ضرورت ارتقای نقش و اهمیت جایگاه شهرسازی و مهندسان شهرساز در نظام ساخت‌وساز اتفاق‌نظر داشتند و این ارتقای نقش را در راستای بهبود کیفیت‌های شهری کاملاً مفید و اثرگذار دانستند.

پس از پایان سخنرانی‌ها، شرکت‌کنندگان در نشست به بحث و تبادل‌نظر کارشناسی پرداختند و ضمن بررسی علل عدم حضور جدی مهندسان شهرساز در نظام ساخت‌وساز کشور، راهکارهای پیشنهادی برای رفع موانع موجود و فراهم شدن هرچه بهتر زمینه‌های حضور و فعالیت مهندسان شهرساز در اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را در قالب درخواست‌های ذیل و به‌عنوان بیانیه پایانی این نشست مطرح نمودند:

1. در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مکرراً نقش و اهمیت شهرسازی در نظام ساخت‌وساز مورد تأکید قرار گرفته است. علی‌رغم این تأکیدات، طی نزدیک به سه دهه گذشته عمده تمرکزها بر استحکام و ایمنی تک بناها معطوف بوده که اگرچه امر مهمی است، ولی کافی به مقصود قانون‌گذار نبوده و متأسفانه عملکردهای محیطی ساختمان‌ها که نقش بسیار مهمی در ارتقای کیفیت‌های شهری دارند مورد غفلت و کم‌توجهی بوده است. این غفلت از یک سو موجب بروز خساراتی در حوزه‌های عملکردی، زیست‌محیطی و زیبایی‌شناختی شهرهای کشور گردیده و از سوی دیگر نیز باعث تضییع حقوق شهروندان در حوزه عمومی شده است.
 
شرکت‌کنندگان در نشست از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استدعا و درخواست می‌نمایند اکنون که اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دستور کار مجلس قرار دارد، به نقش بسیار مهم رعایت اصول شهرسازی در نظام ساخت‌وساز توجه لازم را مبذول داشته و با اتخاذ تدابیر لازم به تقویت جایگاه شهرسازی و مهندسان شهرساز در اصلاحیه قانون بپردازند. ارتقای نقش شهرسازی در اصلاحیه قانون قطعاً خواهد توانست به تحقق سیاست‌های کلی نظام در بخش شهرسازی، ابلاغی مقام معظم رهبری کمک نماید و این سیاست‌ها را پس از گذشت بیش از یک دهه از انزوا خارج سازد. متأسفانه در بعضی از مفاد اصلاحیه قانون ابهاماتی دیده می‌شود که ممکن است در آینده موجب تضییع حقوق اعضائی از سازمان نظام مهندسی ساختمان بشود که در چارچوب قوانین وقت به عضویت سازمان درآمده، پروانه اشتغال دریافت نموده و برای سالیان متمادی به ارائه خدمات تخصصی پرداخته‌اند. شرکت‌کنندگان از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می‌نمایند به‌صورت جدی به صیانت از حقوق مکتسبه اعضای سازمان و به خصوص مهندسان شهرساز پرداخته و هرگونه ابهام موجود در این زمینه را در اصلاحیه قانون (مشخصاً بندهای 1-5، 4-6، 11-6 و 8-8) برطرف نمایند.

2. مهندسان شهرساز به دلیل برخورداری از آموزش دیسیپلین‌های علمی مختلف در دانشگاه‌ها، توانایی‌های بسیار خوبی در کمک به بهبود نظام ساخت‌وساز دارند ولی متأسفانه تاکنون صلاحیت‌های بسیار محدودی برای آنها تعریف و تصویب شده که تازه همین صلاحیت‌های محدود نیز هنوز عملیاتی نشده و یا در بعضی از استان‌ها به‌صورت موردی اجرا می‌گردد. شرکت‌کنندگان در نشست از وزارت محترم راه و شهرسازی درخواست و تقاضا دارند ضمن پیگیری برای عملیاتی شدن صلاحیت‌های مصوب شهرسازی در سطح استان‌های کشور، هرچه زودتر صلاحیت‌های جدیدی را که طی یکی دو سال اخیر با مساعی مدیرکل محترم دفتر تشکل‌های مهندسی وزارت راه و شهرسازی و همکاری گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی آماده گردیده، جهت اجرا ابلاغ گردد و در همین رابطه جدول شماره ۱۴ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان نیز اصلاح و تکمیل گردد.

3. خوشبختانه ضرورت و کلیات مبحث "انطباق شهری ساختمان‌ها" که پیش‌نویس اولیه آن در هجده فصل توسط جمعی از اعضای گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهیه گردیده، در جلسه مورخ 19/12/1399 به تصویب شورای تدوین مقررات ملی ساختمان رسیده است. شرکت‌کنندگان در نشست از اعضای محترم شورای تدوین مقررات ملی ساختمان تقاضامند هستند هرچه زودتر مراحل مربوط به بررسی جزئیات مبحث مستقل شهرسازی تحت عنوان "انطباق شهری ساختمان" به اتمام رسیده و این مبحث جهت اجرا آماده ابلاغ گردد. شرکت‌کنندگان در نشست همچنین درخواست می‌نمایند حتی‌الامکان شاکله و چارچوب اولیه پیش‌نویس این مبحث محفوظ بماند و از انجام تغییراتی که اساس و پایه این مبحث را ناقص و ابتر نماید، خودداری گردد.

4. تهیه و ابلاغ آیین‌نامه‌ای تحت عنوان "آیین‌نامه کنترل شهرسازی" یکی از نیازهای ضروری جهت تحقق اهداف قانون‌گذار در رعایت اصول شهرسازی در نظام ساخت‌وساز می‌باشد. شرکت‌کنندگان در نشست از وزارت محترم راه و شهرسازی تقاضا دارند در تهیه و ابلاغ این آیین‌نامه تسریع نمایند. وجود چنین آیین‌نامه‌ای می‌تواند به گونه‌ای کاملاً مؤثر از بروز تخلفات شهرسازی در فرایند ساخت‌وساز در سطح کانون‌های زیستی کشور جلوگیری نمایند. گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری در تهیه پیش‌نویس این آیین‌نامه مهم اعلام و ابراز می‌نماید.

5. بدون تردید احداث چهار میلیون مسکن تحت عنوان طرح نهضت ملی مسکن یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمانی در چند دهه اخیر کشور است که توسط دولت محترم سیزدهم در دست برنامه‌ریزی و اقدام می‌باشد. این پروژه بزرگ ملی قطعاً نیازمند توجه‌ها و تمرکزهای زیادی در حوزه‌های مختلف زیستمحیطی، شهرسازی، فنی، اقتصادی و اجتماعی است که اگر مورد مداقه جدی قرار نگیرد می‌تواند موجب بروز مشکلاتی گردد و برای سالیان متمادی دولت‌های بعدی را درگیر نماید. مکان‌یابی‌های صحیح و مناسب، تهیه طرح‌های معماری هماهنگ با فرهنگ و محیط‌زیست و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باید در اجرای این پروژه بزرگ ملی ملحوظ نظر قرار گیرد. جامعه مهندسان ساختمان و مشخصاً جامعه مهندسان شهرساز کشور آمادگی کامل خود را در جهت ارائه هرگونه خدمات تخصصی موردنیاز به وزارت محترم راه و شهرسازی به‌عنوان متولی اصلی اجرای این پروژه بزرگ ملی اعلام می‌نمایند و امیدوار هستند بتوانند با همکاری‌ها و هماهنگی‌های تخصصی موردنیاز، این پروژه بزرگ ملی به شایسته‌ترین وجه ممکن تحقق یابد.

در بخش دوم این نشست از خدمات ارزنده پیشکسوت فرهیخته شهرسازی کشور شادروان استاد دکتر منوچهر مزینی به دلیل خدمات ارزنده ایشان به حرفه شهرسازی در کشور تقدیر به عمل آید و برای روح این عزیز طلب رحمت و آموزش گردید.

در پایان این نشست، شرکت‌کنندگان از میزبانی شایسته سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در برگزاری آن تشکر و قدردانی نموده و به خصوص از تلاش‌ها و مساعی همکار گرامی سرکار خانم دکتر الهام امینی عضو محترم شهرساز هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و همکارانشان به دلیل تقبل زحمات زیاد در برگزاری نشست، تقدیر نمودند.