رویدادها
.

22 مرداد ماه، روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی، گرامی باد

1399/5/22 چهارشنبه

بهبود مدیریت و نظارت بر ساخت و سازها با بکارگیری نیروهای متخصص و تربیت نیروی کار ماهر در کلیه سطوح و تقویت نظام مهندسی و تشکل های فنی و حرفه ای از سیاست های حتمی نظام جمهوری اسلامی است.

مقام معظم رهبری(مدظله) 







مشارکت اجتماعی، مشارکت عمومی یا مردمی، به منزله همکاری و تعامل بایکدیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک که پیشرفت و تعالی جامعه را دربر خواهد داشت، می باشد. به بیان دیگر با فرض وجود یک جامعه، برای توسعه و رسیدن به نقطه کمال مورد انتظار، باید یکی از شرایط مهم و اساسی آن یعنی مشارکت عمومی، فراهم شود. در این راستا ۲۲ مرداد ماه را روز ملی تشکل‏‌ها و مشارکت‏‌های اجتماعی نام نهاده اند.

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز ضمن تبریک به کلیه تشکل های مهندسی، حرفه ای، صنفی و علمی صنعت ساختمان و اهمیت در برقراری تعاملات گسترده و هم افزایی با تشکل ها جهت ارتقا سطح کیفی ساخت و ساز، رفع موانع و رشد جایگاه علمی، فنی و مهندسی، با نامگذاری روزهای هفته و ارتباط موثر با تشکل های حوزه ساختمان و صنایع وابسته، به این موضوع و میزان تاثیرگذاری تشکل های مهندسی بر جامع می پردازد.

        





گسترش انجمن های علمی و تخصصی در هر کشوری بیانگر رشد کمی و کیفی نیروهای متخصص و اقتدار علم در آن جامعه است. انجمن های علمی مهندسی به عنوان پیشگام انجمن های علمی در ایران، نقش بسیار مهمی در تکوین و توسعه این نهادهای علمی دارند. با گسترش مرزهای دانش مهندسی و ایجاد تخصص های مختلف، انجمن های علمی می توانند نقش موثری در ایجاد ارتباط میان علوم مهندسی و جامعه ایفا نمایند. این نقش می تواند شامل ترویج و تولید علم، مشاوره های تخصصی، استاندارد سازی، ارتباط با صنعت و خلاقیت و نوآوری باشد
. این انجمن ها با تربیت نیروهای متخصص و ماهر در حوزه ساختمان، نقش مهمی در پیشرفت حوزه ساخت در کشور ایفا می کنند. از این حیث، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به تعامل با انجمن های علمی پرداخته تا ضمن تولید دانش های نوین در این حوزه به  بهره برداری در صنعت بیانجامد.








انجمن های کارفرمایی، بازیگران اصلی در روابط کار هر کشوری هستند. بازوان متخصص و اجرایی صنعت ساختمان، تشکل های کارفرمایی می باشند. این تشکل ها با بهره گیری از انجمن های علمی به پیاده سازی دانش فنی می پردازند که با رویکرد اقتصاد مقاومتی، تاثیر اصلی در رشد و جهش تولید در جامعه را در کشور ایفا می کنند. از انجمن های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در تعامل با بیش از 100 انجمن صنفی کارفرمایی، به دنبال ارتقا سطح کیفی ساختمان ها می باشد. 




توسعه صنعت در هر جامعه ای با حضور کارگران و تشکل های صنفی کارگری، معنا پیدا می کند. تشکل های صنفی کارگری متخصص در حوزه ساختمان، با دانش فنی، مهارت اجرای کار با استفاده بهینه از مواد و مصالح ساختمانی، کمک شایانی به رشد کیفی ساخت و ساز در کشور می نمایند. عمل به وظیفه و مسئولیت پذیری این تشکل ها، باعث تحول در سطح کلان جامعه می شود و اقتصاد کشور را دگرگون خواهد کرد. 





انجمن های حوزه ساختمان اتاق بازرگانی تاثیر بسیار زیادی در تشخیص نیاز کشورهای مختلف، صدور خدمات و کالاهای فنی و مهندسی، دارند. توسعه اقتصادی مستلزم اجرای اصل اقتصاد مقاومتی، توانمندسازی شرکت ها و اعضای حقیقی تشکل های صنفی و صادرات بهینه کالاها و خدمات، می باشد. در این مسیر ممکن است موانعی وجود داشته باشد که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به عنوان یکی از ارکان تاثیرگذار در بخش عمرانی، تمامی پیگیری های لازم را تا رفع مشکلات پیگیری می نماید. 






توسعه و تقویت فرهنگ و ارزش های اسلامی در معماری و شهرسازی، رشد آگاهی های عمومی درخصوص مقررات ملی ساختمان و ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه ها در این بخش که از وظایف ترویجی سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد؛ با هم افزایی تشکل ها و فرهنگسازی در کل زنجیره تولید تا بهره برداری، ضامن ارتقای بهره وری و کیفیت صنعت ساختمان می باشد.







سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با ایجاد بستری مناسب جهت تعامل و هم افزایی تشکل های مختلف صنعت ساختمان به تدوین و اصلاح دستورالعمل ها می پردازد و از کلیه تشکل ها دعوت می نماید تا با مشارکت در واحد امور تشکل های سازمان، مشکلات این حوزه را بیان کرده و بعد از بررسی دقیق، راهکاری اجرایی برای آن مشخص گردد. ارتقا سطح کیفی ساخت و ساز، مهارت افزایی به مهندسین جوان، امنیت شغلی مهندسان، ارتقا سطح کیفی مصالح با رعایت استانداردهای روز دنیا، صدور خدمات مهندسی و... از جمله اهداف والای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران پیرامون تعامل با تشکل های این حوزه می باشد. 



در خاتمه؛ این روز را پاس می داریم و از فعالیت های تمامی تشکل های حوزه صنعت ساختمان که بی ادعا و با روحیه ای انقلابی و جهادی برای داشتن جامعه ای آباد می کوشند، کمال تشکر و قدردانی را داریم و با آرزوی توفیق روزافزون برای اساتید، همکاران گرامی و فعالان این عرصه، امید است با تعامل سازنده بین تشکل ها، نخبگان و نهادهای تصمیم ساز در کشور، بیش از پیش در رشد و پیشرفت جامعه مهندسی گام های موثر برداریم ان شاء الله.


معاونت توسعه سرمایه مهندسی
واحد امور تشکل های مهندسی، حرفه ای و صنفی