اخبار گروه تخصصی ترافيک

نشست تخصصی عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، پیرو هماهنگی به عمل آمده به مناسبت هفته حمل‌ونقل، نشست تخصصی تحت عنوان «عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس» موضوع مصوبه 2686 شورای اسلامی شهر تهران رأس ساعت 9 صبح روز پنجشنبه مورخ 24 آذر ماه سال 1401 با حضور معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، عضو هیئت‌رییسه شورای اسلامی شهر تهران، جمعی از مسئولین و مدیران مناطق 22 گانه شهرداری تهران، رییس و تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره، اعضای کمیسیون تخصصی ترافیک و کارگروه‌های خدمات مهندسی و ایمنی معابر در سالن جلسات طبقه پنجم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.

در آغاز این نشست مهندس رضوی نماینده رشته ترافیک در هیئت‌مدیره ضمن خوشامدگویی به حضار و تبریک هفته حمل‌ونقل، ابراز امیدواری نمودند که با تصمیمات اخیر وزارت راه و شهرسازی و شورای اسلامی شهر تهران در آینده نزدیک شاهد بهبود وضعیت ترافیکی پایتخت باشیم. ایشان همچنین هدف از برگزاری این نشست تخصصی را ارائه توضیحات در خصوص نحوه اجرای مصوبه 2686 شورای اسلامی شهر تهران و دستورالعمل نحوه انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس تبیین کردند و اظهار داشت ابلاغ مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان تحت عنوان الزامات ترافیکی ساختمان به‌عنوان یک ضرورت قانونی پشتوانه مناسبی جهت انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس است.

در ادامه جلسه، دکتر شاهی رییس کمیسیون تخصصی ترافیک ضمن تشکر از برگزاری چنین مراسم‌هایی و تأکید بر ضرورت انجام مصوبه عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس توسط شهرداری تهران، اظهار داشت مصوبه مذکور بسیار دیر در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است که حاکی از عدم توجه کافی به مقوله ترافیک به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل کلان‌شهرهای کشور است. در عین حال آلودگی شدید هوا و گسترش بی‌رویه شهرنشینی ناشی از بی‌توجهی به دانش مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک در مطالعات برنامه‌ریزی شهری بوده و خوشبختانه پس از سال‌های متمادی انتظار متخصصین این رشته سرانجام به لطف خداوند متعال و کمک‌های مؤثر آقای دکتر افندی‌زاده به‌عنوان سرپرست وزارت راه و شهرسازی، مبحث ترافیک ابلاغ شده است.

در ادامه، دکتر افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، ضمن تبریک به جامعه متخصصین حمل‌ونقل کشور به مناسبت هفته حمل‌ونقل، ابلاغ مبحث ترافیک و اجرای الزامات ترافیکی ساختمان را منشأ تاثیرات مثبت در جهت منافع شهروندان قلمداد کرد. وی همچنین از تصویب ضرورت انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیک برای کلیه طرح‌های توسعه شهری، موضوعی، موضعی، ویژه، الحاق محدوده‌ها و تغییر کاربری اراضی توسط شورای عالی شهرسازی و معماری با هدف پیشگیری از عواقب ناشی از افزایش تراکم ترافیک و ابلاغ آن به کلیه استانداری‌ها و ادارات کل خبر داد. نایب‌رییس کمیسیون تخصصی ترافیک گفت در مقوله عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس جلسات متعددی توسط سازمان نظام مهندسی و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با کمیسیون‌های شهرسازی و عمران شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد که در نهایت منجر به ابلاغ مصوبه 2686 شد ولی متاسفانه دو سال است که اجرای آن متوقف مانده و امید است در دوره جدید شورای اسلامی شهر بتوانیم در قالب مطالعات مذکور کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین راه‌حل‌های ترافیکی را برای رفاه مردم پیشنهاد کنیم.

دکتر افندی‌زاده افزود به‌عنوان مدرس این رشته در دانشگاه به مهندسان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه ترافیک توصیه می‌کنم پیش از هر چیز آگاهی خود را از طریق دانش فنی و علم روز ارتقا دهند که نتیجه مثبت اجرای الزامات ترافیکی برای مردم و مسئولین ملموس باشد. با ابلاغ مبحث جدید مسئولیت‌ها و تعهدات سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌مراتب بیشتر خواهد شد و انتظار می‌رود با برگزاری کلاس‌های آموزشی و برقراری ارتباط مؤثر با دانشگاه‌ها، این مقررات به‌زودی در سطح کشور عملیاتی شود. دکتر افندی‌زاده در خاتمه اظهار امیدواری کرد که ابلاغ مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان نقطه قوتی برای توسعه و بهبود دانش مهندسی ترافیک باشد.

در ادامه این نشست، مهندس کریمی آنچه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن خیرمقدم به حاضرین، از زحمات آقای دکتر افندی‌زاده در فرآیند ابلاغ مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان قدردانی کرد. ایشان همچنین تأکید داشت مشکلات ترافیکی ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس بایستی مدت‌ها قبل مرتفع می‌شد و انشاالله در دوره جدید و در پرتو نتایج مثبت مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی شاهد کاهش مشکلات و افزایش کیفیت زندگی شهروندان پایتخت خواهیم بود. مهندس کریمی آنچه افزود سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از تمامی ظرفیت خود برای حمایت و کمک به مهندسان فعال در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک استفاده خواهد کرد و امید داریم من‌بعد روان‌سازی و بهبود ترافیک در شبکه معابر شهری ملموس باشد.

در ادامه این جلسه دکتر شیران نماینده رشته ترافیک در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، ضمن تبریک به سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری تهران برای ایجاد اتحاد و همدلی جهت رفع مشکلات مردم، گفت سال‌هاست تمرکز مهندسان روی 22 مبحث مقررات ملی ساختمان بوده است لیکن به موضوعات فضاهای شهری، شبکه معابر و آلودگی هوا در این مباحث کمتر پرداخته شده بود. برای تدوین مبحث بیست و سوم تلاش بسیاری شده تا به موضوعات مهمی که پیش از این مغفول مانده بیشتر توجه شود. اکنون بعد از گذشت سال‌ها، دکتر افندی‌زاده به‌عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان، این موضوع را پیگیری کردند که در نهایت توسط ایشان در مقام سرپرست وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد. حقیقتاً اگر این مبحث اجرایی نمی‌شد در آینده نزدیک شاهد مشکلات به‌مراتب بیشتری می‌بودیم. بپذیریم که راهکار اصلی حل مشکل ترافیک تهران و سایر کلان‌شهرها، بهره‌گیری از دانش فنی و علوم روز دنیاست که اگر به‌درستی استفاده شود حتماً شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

خانم دکتر نجفی عضو هیئت‌رییسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک هفته حمل‌ونقل، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر رفع معضل ترافیکی پایتخت، اظهار داشت موضوع ترافیک در حال حاضر جنبه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی پیدا کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی از مناطق شهر تهران طی شبانه‌روز شاهد ساعات طولانی ازدحام ترافیک هستیم که برای شهروندان مایه دردسر فراوانی شده است. به گفته دکتر نجفی در زمان ایجاد زیرساخت‌ها، به المان‌های انسانی توجه چندانی نشده است. در حال حاضر تهران با مشکل کمبود فضای پارکینگ و تسهیلات حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، تاکسی و اتوبوس مواجه است و این مشکلات با توجه به حجم گسترده مهاجرت به این کلان‌شهر در آینده تشدید خواهد شد. لذا انتظار داریم با بهره‌گیری از دانش روز کشورهای توسعه‌یافته شاهد انضباط شهری بیشتری باشیم. عضو هیئت‌رییسه شورای اسلامی شهر تهران همچنین تأکید کرد شخصاً با تمام توان در شورای شهر پیگیر مباحث مربوط به ترافیک تا تحقق اهداف مربوطه خواهند بود.

در ادامه جلسه مهندس عربی سرپرست اداره‌کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران اظهار داشت مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی از مدت‌ها قبل با ساز و کاری متفاوت اجرا می‌شد لیکن از اردیبهشت ماه سال جاری جلسات متعددی با هدف عملیاتی شدن مصوبه 2686 شورای شهر با سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر ارگان‌های ذی‌ربط در محل حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار کردیم. ایشان اظهار امیدواری نمودند که انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی خللی در فرآیند صدور پروانه ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس ایجاد نکند. همچنین طی جلساتی که در روزهای آتی برگزار می‌گردد به بررسی جزییات کارشناسی نحوه اجرای طرح خواهیم پرداخت. در این رابطه فهرست شرکت‌های دارای صلاحیت از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اخذ شده است و انشاالله این اقدامات برای رفاه شهروندان اثربخش باشد.

در ادامه این نشست دکتر محمود صفارزاده عضو هیئت‌علمی و رییس دانشکده عمران و محیط‌زیست دانشگاه تربیت مدرس به‌ضرورت تغییر مصوبه 2686 شورای شهر بر اساس الزامات مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان اشاره کرد. وی افزود در اجرای این دست مصوبات بایستی تلاش شود که به مشکلات مردم اضافه نشده و فرایند اداری از چیزی که هست افزایش پیدا نکند.

دکتر یوسف ساجد رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اردبیل و عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه این جلسه با تبریک ابلاغ مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان اظهار داشت بررسی این طرح از سال 1393 آغاز شد و حتی در سال 1396 از پیش‌نویس مبحث ترافیک در محل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی رونمایی شد. به گفته دکتر ساجد این مبحث از حیث اهمیت نسبت به سایر مباحث جایگاه ویژه‌ای دارد. چراکه تک‌تک مردم همه‌روزه با موضوع ترافیک درگیر بوده و تبعات آن را از نزدیک لمس می‌کنند. ایشان تأکید داشتند در ادامه راه طولانی جهت آموزش و ترویج مبحث ترافیک در پیش داریم و بایستی تجربه خوب شهر تهران را به کلیه شهرهای کشور تعمیم دهیم.

در حاشیه این جلسه به رسم یادبود و تشکر، لوح تقدیر به آقایان دکتر افندی‌زاده، دکتر شیران و دکتر صفارزاده برای تدوین، تصویب و ابلاغ مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان اعطا شد. همچنین به مناسبت انتصاب دکتر ساجد به‌عنوان ریاست جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل، لوح تبریک به ایشان اعطا شد.

در ادامه جلسه مهندس روحی رئیس کارگروه خدمات مهندسی کمیسیون تخصصی ترافیک کلیات مصوبه 2686 شورای شهر و فرآیند اجرایی آن را برای حاضرین ارائه کرد. همچنین به پرسش‌های مطروحه از سوی مدیران و مسئولان مناطق 22 گانه شهرداری تهران در خصوص نحوه اجرای مصوبه مذکور و دستورالعمل مربوطه توسط مهندس محمدی‌نژاد دبیر کمیسیون تخصصی ترافیک پاسخ داده شد.

این جلسه در ساعت 12:30 خاتمه یافت.






























پخش فیلم
 
امتیاز دهی