.

اخبار

.

گزارش تحلیلی هیئت بررسی وضعیت ساخت‌وساز از مناطق سیل‌زده امام‌زاده داوود (ع)

1401/5/11 سه‌شنبه
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، به دنبال وقوع حادثه تأسف‌بار سیل در منطقه امامزاده داوود (ع) در شامگاه چهارشنبه 5 مرداد 1401 و جان باختن تعدادی از هم‌وطنان، هیئت ویژه بررسی وضعیت ساخت‌وساز شامل کارشناسان، بازرسان، ارزیابان و متخصصان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران طی دو مرحله بازدید تخصصی در تاریخ‌های 6 و 9 مرداد 1401 اقدام به بررسی و تحلیل آسیب به سازه‌ها و ابنیه این منطقه پرداختند.

هیئت بررسی وضعیت ساخت‌وساز در گزارش خود «بی‌توجهی به دستورالعمل‌های مهندسی» و «عدم بهره‌گیری از خدمات طراحی، نظارت و اجرا» و هم‌چنین «عدم رعایت مقررات ملی ساختمان» ازجمله دلایل فاحش مربوط به آسیب‌های ساختمان‌ها در این منطقه بوده است.

طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، محرز شد تاکنون نسخه‌ای از پروانه‌های ساختمانی صادره برای ساختمان و سازه‌های منطقه امامزاده داوود (ع) به این سازمان ارائه نشده است. از سوی دیگر ظواهر امر دلالت بر این دارد که ساختمان‌های فوق‌الذکر بدون پروانه ساخت، احداث شده و طبیعتاً فاقد فرایند استاندارد و تخصصی طراحی، اجرا و نظارت مهندسی است.

طی بازدید فنی و کارشناسی از این ساختمان‌ها، مشخص شد الزامات مقررات ملی ساختمان که حسب مفاد بند 9 ماده 2 و ماده 34 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 به‌عنوان قاعده آمره، لازم‌الاجرا و لازم‌الاتباع است، رعایت نشده و همچنین فقدان سیستم سازه‌ای در آن‌ها کاملاً مشهود است.

با تعمیق در گزارش فوق این نتیجه حاصل می‌شود که گزینه مطلوب، نوسازی این ساختمان‌ها از طریق صدور پروانه ساختمان بر اساس قوانین موضوعه، رعایت حرائم لازم، طرح هادی روستا (که طبق الزامات قانونی و فنی مربوطه به‌روزآوری و مصوب می‌شود)، رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان و درنهایت اصول مهندسی توسط مهندسان دارای صلاحیت است.

انتظار داریم تجربه آسیب‌های مالی و جانی این حادثه تأسف‌بار، دلیل متقنی برای اهمیت دادن هرچه بیشتر به لزوم رعایت ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان و به‌خصوص تأثیر عمیق خدمات مهندسی در پروژه‌های ساختمانی باشد.











آرشیو
عكس هاي مرتبط :
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر