سومین همایش سالانه‌ی مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری برگزار شد

سومین همایش سالانه مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری 7 بهمن ماه به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و گروه تخصصی ترافیک این سازمان در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، کامبیز رضوی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و دبیر اجرایی سومین همایش مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری ضمن تقدیر از حضور مسوولان سازمان نظام مهندسی، دست اندرکاران مدیریت شهری و کارشناسان و صاحبنظران حوزه مهندسی ترافیک در این همایش اظهار کرد: هدف اصلی هیات رییسه گروه تخصصی دوره هفتم این است که بتوانیم بیشترین استفاده را از حضور حداکثری متخصصان مهندسی ترافیک داشته باشیم و جلسات متعدد کارشناسی با حضور آنها برگزار کنیم.

وی پایین بودن میزان عضویت اعضای رشته مهندسی ترافیک را یکی از مشکلات سازمان عنوان کرد و افزود: امیدواریم برگزاری این گردهمایی ها به جذب بیشتر متخصصان رشته ترافیک برای عضویت و حضور در سازمان نظام مهندسی ساختمان کمک کند و بتوانیم با همفکری اعضای این رشته گام خوبی در جهت رفع مشکلات مهندسان ترافیک و معضلات ترافیکی شهرها برداریم.

رضوی در مورد اهداف این همایش نیز گفت: هم‌اندیشی مهندسان حمل و نقل و ترافیک در جهت ارتقای نقش مهندسان ترافیک در ساخت و ساز شهری، ایجاد یکپارچگی در بین مهندسان ترافیک جهت اتخاذ سیاست‌های واحد، زمینه‌سازی برای فعال کردن مهندسان ترافیک در طرح‌های شهرسازی و ساخت و ساز شهری، پیگیری مطالبات حرفه‌ای و صنفی مهندسان ترافیک و رفع موانع ساختاری در جهت ارایه خدمات مهندسی و تعامل بین فعالان رشته و سازمان نظام مهندسی استان از مهمترین اهداف سومین همایش مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری به شمار می رود.

در ادامه این همایش، حبیب ا... بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه برگزاری سالانه این همایش می تواند در ارتقای تخصص ترافیک در کشور تاثیر بسزایی داشته باشد، گفت: اگر اینگونه همایش ها که منجر به گرد هم آمدن متخصصان یک رشته می شود به مستمر برگزار شود، می تواند به میعادگاه سالانه متخصصان تبدیل شده و در نهایت نتایج مثبت و مفیدی از جمع بندی مباحث و نظرات مطرح شده در آنها به دست آید.

وی ترافیک ناشی از تراکم فعالیت و جمعیت و استفاده گسترده از خودرو در شهرها را از مهمترین معضلات امروز کلانشهرها ذکر کرد و افزود: این معضل، اثرات مخرب مستقیم و غیرمستقیم فراوانی بر زندگی شخصی، خانوادگی و شغلی افراد دارد که از اثرات مستقیم آن می توان به آلودگی های زیست محیطی، مصرف غیرقابل قبول سوخت خودروها، اتلاف وقت شهروندان، اشغال بخش عمده سطح معابر توسط اتومبیل ها و از جمله اثرات غیرمستقیم آن می توان به ناهنجاری های اجتماعی و رشد پرخاشگری در جامعه، ناهنجاری های انسانی و افزایش افسردگی و ناهنجاری های نسلی مانند کوتاهی عمر و تولد نوزادان ناقص دارای نقص بدنی و روانی اشاره کرد.

بیطرف با تاکید بر اینکه معضل ترافیک منجر به تبدیل شهرها به مکان های خودرومحور شده است تصریح کرد: این در حالی است که شهرها باید محل زندگی و مکان هایی انسان محور باشند که متاسفانه تبعات فراوانی به همراه دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه سخنان خود مدیریت صحیح را اصلی ترین راه حل معضل ترافیک دانست و خاطرنشان کرد: طبق بند 4-7 مقررات ملی ساختمان استفاده از خدمات مهندسان ترافیک در ساخت و ساز شهری مورد تاکید قرار گرفته و تهیه و تصویب شرح خدمات مهندسان ترافیک در شورای مرکزی اقدام بسیار ارزنده است که در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور صورت گرفته و ابلاغ شده است و امیدواریم با اجرایی شدن این مبحث جایگاه و تاثیر خدمات مهندسان رشته ترافیک بیش از پیش ارتقا یابد.

حبیب ا... بیطرف در پایان به میزان پایین عضویت اعضای رشته ترافیک در سازمان اشاره کرد و گفت: از حدود 1400 نفر فارغ التحصیل رشته ترافیک تنها 400 نفر عضو سازمان هستند و از این تعداد نیز حدود 200 نفر پروانه اشتغال به کار دارند که این مساله ضرورت همراهی و همفکری متخصصان این رشته را بیش از پیش آَشکار می سازد و برگزاری این همایش می تواند اقدام خوبی در راستای جذب این همراهی و همفکری باشد.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، صفارزاده استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت مدرس و معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فرناندو فیگوئرا استاد دانشگاه لیسبون، قناعت عضو و خزانه دار شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، جعفرپور مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری های کشور و شیران دبیر گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان سخنرانان بعدی این همایش بودند که پیرامون مباحث و موضوعات مرتبط با ترافیک شهری و رابطه آن با ساخت و سازهای شهری به سخنرانی پرداختند.