جلسه‌ی بررسی طرح پیشنهادی کنترل مضاعف خدمات مهندسی فراگیر در استان تهران از طریق دفاتر نمایندگی

پس از تدوین پیش‌نویس طرح کنترل مضاعف خدمات مهندسی فراگیر در استان تهران توسط کارگروه برنامه‌ریزی افزایش ظرفیت اشتغال گروه تخصصی عمران، در جهت بررسی این طرح، با هماهنگی مهندس کاظمی(عضو هیئت مدیره‌ی سازمان و دبیر هیئت رئیسه‌ی گروه تخصصی عمران، کمیسیون تلفیق و هیئت نظارت بر دفاتر نمایندگی)، جلسه‌ای با حضور ایشان، مدیر کنترل نقشه و بازرسی(مهندس یزدانجو)، مدیر امور دفاتر نمایندگی(مهندس اوجاقی)، مدیر طرح و برنامه (مهندس پردیس) و جمعی از اعضای منتخب هیئت رئیسه و کارگروه‌های گروه تخصصی عمران و کنترل مضاعف نوسازی بافت فرسوده برگزار شد.

در این جلسه مهندس مسعودی(عضو هیئت رئیسه‌ی گروه تخصصی عمران) به تشریح مفاد طرح تهیه شده به شرح زير پرداختند:

باید به این اصل مهم نیز توجه داشت که افزایش کیفیت خدمات مهندسی چه در بخش طراحی، اجرا یا نظارت، آن چیزی است که مردم از جامعه‌ی مهندسی ساختمان انتظار داشته و طبق بند 5 از اهداف و خط مشی دهگانه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در ماده‌ی 2 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به آن تأکید شده است.

تجربه‌ی فعالیت یکساله‌ی کنترل مضاعف خدمات مهندسی در بیش از 500 پروژه در 12 منطقه‌ی بافت فرسوده‌ی شهر تهران، در کنار ارائه‌ی ظرفیت‌یهای بالای جامعه‌ی مهندسی، واقعیت تلخ کیفیت نازل خدمات مهندسی را هم نشان می‌دهد. اگرچه می‌دانیم که علل مختلفی، این نتایج را حادث نموده‌اند و شاید در این میان سهم عدم کنترل کیفیت و بالتبع آن عدم ارائه‌ی راهکارهای اساسی برای افزایش کیفیت خدمات مهندسی، از همه‌ی عوامل دیگر بیشتر می‌باشد، لذا طرحی تهیه شده که در صورت اجرایی شدن آن(البته منوط به رعایت ملزومات مربوطه) می‌تواند بیش از پیش به حیثیت حرفه‌ای و پررنگ نمودن ارزش خدمات مهندسان در جامعه کمک کند.

جدا از فوائد ارزنده و متعدد این طرح که در نهایت تأمین بالاترین اهداف قانون یعنی ارتقای کیفیت ساخت را به دنبال خواهد داشت، اعتقاد بر این است که یکی از اقدامات موثر در تأمین زیرساخت‌های لازم جهت حضور و بروز مجریان ذیصلاح واقعی(و نه صوری) نیز می‌تواند همین امر باشد.

از دیگر فوائد مهم و موثر حاصل از اجرایی شدن صحیح این طرح، رقابتی شدن تمام خدمات مهندسی حتی در بخش نظارت خواهد بود. ارجاع کار نظارت اقدام قانونی است که باید صورت پذیرد ولی چرا علی رغم تأکیدات انجام شده مبنی بر رقابتی شدن تمامی خدمات مهندسی(که خود عامل مهمی برای افزایش کیفیت خدمات مهندسی است)، همچنان روند توزیعی به روش ناقص کنونی ادامه یافته است. به جرأت می‌توان گفت که ارجاع کار نظارت هم، می‌تواند توزیعی ولی رقابتی باشد. در کارگروه نظارت گروه تخصصی عمران طی جلسات متعددی اقدامات کارشناسی لازم برای کیفی نمودن خدمات مهندسان ناظر با تعیین معیارهایی مشخص به صورت علمی و کاربردی انجام پذیرفته است، بدین صورت که امکان ارزیابی و کنترل کیفیت خدمات مهندسان ناظر با توجه به این معیارها، فراهم شده است و چنانچه این مهم در مراحل اقدامات کنترل مضاعف مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شود، مبتنی بر ارزیابی‌های صورت گرفته به هر یک از مهندسان ناظر، کار ارجاع خواهد شود که با این روش به سمت ارجاع کار عادلانه پیش رفته و رقابت میان مهندسان در ارائه خدماتی بهتر را افزایش خواهیم داد.

در مجموع می توان گفت که طرح کنترل مضاعف خدمات مهندسی فراگیر در استان تهران، یک هدف اساسی و اجتماعی را دنبال می‌کند به نام؛ ارتقای کیفیت ساخت جهت حفظ سرمایه‌های ملی کشور و چند هدف مهم دیگر در جامعه مهندسی ساختمان را تحقق خواهد بخشید که مهمترین آن‌ها عبارتند از؛ شناسایی مهندسان توانمند از طریق فراخوان در ابتدای فعالیت و استفاده از ظرفیت مهندسانی که دارای سوابق و تجارب ارزشمندی از فعالیت‌های گذشته می‌باشند و خود نظارتی را اساس کار خود می‌دانند، تمرین کارهای گروهی و سلسله مراتبی میان مهندسان، حذف خدمات صوری و ایجاد انگیزه و رقابت برای ارائه‌ی خدمات کیفی.

این طرح در صورت تصویب نهایی در سه حوزه‌ی طراحی، اجرا و نظارت انجام خواهد شد و ملاک حضور نمایندگان واجد شرایط هر رشته جهت اجرای طرح در سال اول، ضوابط حاکم بر ساخت و ساز در استان تهران می‌باشد.

این طرح در سال اول به صورت آزمایشی و از طریق سه دفتر نمایندگی(دفاتر شمال و جنوب شهر تهران و شهرستان شهریار) که نسبت به سایر دفاتر از زیرساخت مناسب موقعیتی و منطقه‌ای متفاوت برخوردارند اجرا خواهد شد. همچنین ظرفیت جذب اشخاص حقیقی و حقوقی متناسب با بودجه‌ی مورد مصوب جهت اجرای این طرح مشخص خواهد شد.

اجرای صحیح و اصولی طرح منوط به رعایت روش‌های زير می‌باشد که شرح آن در جلسه‌ی مذکور ارائه شد:

الف- استفاده از افراد دارای تجارب اقدامات موفق در کنترل مضاعف خدمات مهندسی تیم نوسازی بافت فرسوده و تیم داخلی سازمان جهت تأمین زیرساخت‌های مربوطه

ب- استفاده از شیوه‌ی فراخوان عمومی جهت شناسایی متقاضیان اصلح برای انجام کار

ج- برنامه‌ریزی و انجام کلیه‌ی اقدامات به صورت تیمی

د- برنامه‌ریزی و تأمین زیرساخت‌های لازم جهت انجام کارها به صورت سلسله مراتبی؛ اقدامات اجرایی، اقدامات سرپرستی و اقدامات مدیریتی

ه- برنامه‌ریزی و انجام هرگونه اقدام بر اساس ساختار و شرح خدمات تعیین شده

پس از شرح کامل طرح مذکور، حاضرین در جلسه نسبت به ارائه‌ی نظرات خود پرداختند و در انتها ضمن تأیید کلیات طرح مقرر شد، نحوه‌ی اجرایی شدن طرح از طریق دبیر محترم کمیسیون تلفیق و هیئت نظارت بر دفاتر نمایندگی مورد پیگیری قرار گیرد.