.

#کارنامه؛ عملکرد سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم

1402/6/12 یکشنبه




 
کارنامه
سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران
«از حساب واسط و اتوماتیک شدن ارجاع کار تا مکانیزه شدن پرداخت حق‌الزحمه و لغو محدودیت مناطق برای مهندسان»
***
شنبه 12 آذر 1401 بود که پنجاه و چهارمین جلسه هیئت‌مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.
در این جلسه، انتخابات هیئت‌رییسه سال دوم برگزار و هیئت‌رییسه جدید با ریاست مهندس علی کریمی آنچه منتخب شدند.
سایر اعضای هیئت‌رییسه جدید با ترکیب مهندس فرامرز صدیق مقدم (نایب رییس اول)، مهندس حسین اکبریان راد (نایب رییس دوم)، مهندس امیدرضا ریاحی (دبیر) و مهندس کامبیز رضوی (خزانه‌دار) امورات اجرایی سازمان را بر عهده گرفتند.
از زمان استقرار هیئت‌رییسه سال دوم سازمان، تلاش‌های متعددی در راستای بهبود فعالیت‌های سازمان و تکریم اعضای محترم صورت گرفت.

مهندس کریمی آنچه از همان ابتدا مهم‌ترین اهداف را تشریح کرد؛ چابک‌سازی سازمان، سامانه‌ای شدن مکانیزم‌ها و بهبود معیشت اعضا.
در همین راستا مواردی هم‌چون افزایش حدود 60 درصدی تعرفه خدمات مهندسی، اتوماتیک شدن پرداخت حق‌الزحمه نظارت، راه‌اندازی حساب واسط، اتوماتیک شدن سامانه ارجاع کار، اجرایی شدن طراحی گاز، کاهش بدهی و جرایم مالیاتی سازمان، راه‌اندازی سامانه ارجاع اتوماتیک نقشه‌های تفکیکی در شهر تهران و سایر شهرستان‌های استان تهران و اضافه شدن امکان داوطلبی و کاندیداتوری، سیستمی شدن بازرسی‌های برون سپار کنترل کیفیت و راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال ازجمله مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در این دوره بود.
هم‌چنین بعد از مدت‌ها وقفه مهندس کریمی آنچه جلسات ملاقات حضوری پرسش و پاسخ با اعضای سازمان را از سر گرفت.

هم‌چنین با برگزاری گفتگوی زنده اینترنتی، جلسات هم‌اندیشی و تعامل بین دستگاه‌های متولی، سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در حوزه صنعت ساخت‌وساز شهری در نمایندگی‌های شهرستان‌ها از نزدیک و رودررو در جریان چالش‌ها و دغدغه‌های اعضای سازمان قرار گرفت که چکیده این موارد طی دو گزارش 100 روزه برای اعضا تشریح شد.

زمان، زمان تغییر است
بر اساس قانون اول نیوتن (اینرسی) اگر نیرویی بزرگ‌تر از نیروی فعلی اعمال نشود، اجسام فی‌نفسه علاقه دارند در حالت فعلی خود باقی بمانند. اگر برآیند نیروهای وارده بر جسم ساکن صفر باشد، جسم تا ابد ساکن می‌ماند. مهندسان عضو نظام مهندسی تهران علیرغم آشنایی با دانش روز دنیا و مواجهه با فناوری‌های نوین، همواره نسبت به ساز و کار سنتی ارجاع کار ماده ۳۳ و بروکراسی قدیمی انتقادهایی را مطرح می‌کردند. اما تحول در مکانیزمی که ۳۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد به‌قدری مشکل است که اگر نگوییم غیرممکن ولی بی‌تردید معضلی برای مدیران محسوب می‌شود.
اما از آذرماه سال ۱۴۰۱ که هیئت‌رییسه جدید (در سال دوم دوره نهم) بر مسند مدیریت این سازمان نشست، جرقه تغییرات بنیادین و تحولات اساسی زده شد. ریاست سازمان در کمتر از یک سال با عملکردی فشرده و حساب‌شده برخی از بزرگ‌ترین غیرممکن‌های متصور را ممکن کردند. علی کریمی آنچه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، با حرکت بر مدار «شفافیت و عدالت» از همان ابتدا خط و مرز خود را مشخص کرد.
اگرچه برخی در ابتدای کار بر این باور بودند که این مدعا با توجه به پیچیدگی فرایندهای سازمان در عمل راه به جایی نمی‌برد اما در ادامه مشخص شد که کریمی آنچه، کارنامه قابل‌توجهی از خود به جای گذاشته است.

 

یکپارچه‌ شدن سامانه ارجاع کار نظارت استان تهران
پیش از این ارجاع کار نظارت در 22 منطقه شهر تهران، در یک سامانه و در 46 شهرداری تابعه استان در سامانه‌ای دیگر صورت می‌گرفت که این عدم انسجام باعث بروز اختلالاتی در انجام وظایف قانونی سازمان ازجمله کنترل صلاحیت و ظرفیت مهندسان در ارجاع کارهای نظارت و نارضایتی اعضای محترم سازمان می‌شد.
اکنون در راستای عدالت و شفافیت سازمانی، اطلاعات کارکرد مهندسان استان تهران در یک سامانه یکپارچه و واحد قابل رویت است.
ازجمله ویژگی‌های این سامانه یکپارچه قرار گرفتن اعضای حقیقی و حقوقی سازمان در یک صف مشترک است. هم‌چنین ارجاع کار بر اساس ظرفیت و صلاحیت پروانه اشتغال‌به‌کار حرفه مهندسی و شرایط و وضعیت رتبه مهندسان انجام می‌شود.

 
لغو محدودیت متراژ 3500 مترمربع (طراحی و نظارت) برای اشخاص حقیقی در استان تهران
پیش از این اشخاص حقیقی با توجه به محدودیت اعمال‌شده در ادوار گذشته، امکان اخذ کار طراحی و نظارت با متراژ بالاتر از 3500 مترمربع را نداشتند.
با اقدامات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و تلاش‌های صورت‌گرفته در سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و هم‌چنین با استناد به ابلاغیه‌های وزارت راه و شهرسازی، از ابتدای تابستان سال 1402 مقرر شد، محدودیت فوق‌الذکر لغو و امکان اخذ متراژ بالای 3500 مترمربع برای کلیه اعضای سازمان فراهم شود.
بر این اساس مطابق با مفاد ماده 12 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و انجام خدمات حرفه‌ای در حدود صلاحیت و ظرفیت اشخاص حقیقی موضوع جدول شماره یک پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، اشخاص حقیقی در استان تهران مجاز به ارائه خدمات مهندسی در حدود صلاحیت و ظرفیت قانونی هستند و تعیین محدودیت سقف متراژ 3500 مترمربع برای اشخاص حقیقی در استان تهران وجاهت قانونی نداشته و لغو می‌شود.


 
 

اتوماتیک شدن پرداخت حق‌الزحمه نظارت شهر تهران


تا پیش از سال ۱۳۹۹ فرایندهای مربوط به واحد حق‌الزحمه به‌صورت دستی و با تاخیر فراوان همراه بود. با تلاش‌های سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم، فرآیندهای مربوط به محاسبه و پرداخت حق‌الزحمه ناظرین به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود. بر اساس فرایند قبلی واحد حق‌الزحمه، از زمان صدور رکورد تا زمان ارسال به بانک به‌صورت میانگین 19 روز زمان طی می‌شد.



در ساختار جدید این سامانه، محاسبه و پرداخت حق‌الزحمه، از زمان صدورِ یک رکورد تا زمان ارسال به بانک، به‌صورت میانگین کمتر از 6 روز زمان طی می‌شود.
حالا بعد از تصویب و ابلاغ تعرفه خدمات مهندسی، فیش مابه‌التفاوت نظارت به‌صورت اتوماتیک صادر و برای مالک و ناظرین پیامک می‌شود.

کلیپ آغاز به کار اتوماتیک شدن پرداخت حق‌الزحمه نظارت در شهر تهران



کلیپ معرفی فرایند اتوماتیک شدن پرداخت حق‌الزحمه نظارت در شهر تهران (کارنامه)


لغو محدودیت انتخاب مناطق برای اشخاص حقیقی در سامانه مدیریت خدمات مهندسی شهر تهران
به اطلاع اشخاص حقیقی فعال در سامانه خدمات مهندسی شهر تهران می‌رساند؛
محدودیت
انتخاب مناطق برای هیچکدام از گرایش‌های عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی و برقی وجود ندارد و هر شخص حقیقی می‌تواند تمامی 22 منطقه را در تنظیمات ارجاع نظارت خویش انتخاب نماید.

 


برقراری لینک سامانه‌ای سازمان با شهرداری‌های تابعه استان تهران
با راه‌اندازی ارتباط سیستمی بین سازمان و شهرداری‌های تابعه استان تهران اکنون زیرساخت معرفی اطلاعات مهندسان به شهرداری شامل طراح، ناظر، مجری و آزمایشگاه که در گذشته به‌صورت دستی بود، در بستر سیستمی پیاده‌سازی شده است. اکنون با لینک‌شدن سامانه سازمان و ارتباط سامانه‌ای با ۴۸ شهرداری تابعه استان، کلیه اطلاعات پروژه‌ها به‌صورت سیستمی بارگذاری می‌شود.



 


اتوماتیک شدن ارجاع کار ماده۳۳ در شهرستان‌های استان تهران
برای مدت‌ها، مفهوم عدالت در موضوع ارجاع نظارت کارهای ساختمانی، با شبهات و چالش‌هایی مواجه بود. حالا پس از سال‌ها، یکی از مطالبات و دغدغه‌های اعضا با هدف سلامت و شفافیت اداری، به لطف اتوماتیک شدن سامانه ارجاع کار پاسخ داده شده است. تا پیش از راه‌اندازی سامانه اتوماتیک ارجاع کار نظارت در شهرستان‌های استان تهران، فرایند توزیع کارهای ساختمانی به‌صورت دستی و با تایید اپراتور دفاتر نمایندگی انجام می‌شد که البته همین موضوع تبدیل به یکی از دغدغه‌ها، چالش‌ها و شبهات اعضای سازمان شده بود.



با تلاش‌های سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، این برای نخستین‌بار است که تمام فرایندهای مربوط به انتخاب ناظر و ارجاع کار نظارت، به صورت سیستمی اجرا می‌شود و مالک و ناظر به‌صورت شفاف از تمام جزئیات هر مرحله آگاه می‌شوند.
تا قبل از راه‌اندازی این سامانه، ارجاع کار نظارت در شهرستان‌های استان تهران به‌صورت دستی و با تایید اپراتور دفاتر نمایندگی انجام می‌شد.
اما با تلاش‌های صورت‌گرفته در سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم سازمان ، اکنون برای اولین‌بار تمام فرایندهای مربوط به انتخاب ناظر و ارجاع کار نظارت، به صورت سیستمی اجرا شده و مالکان و ناظران می‌توانند در هر لحظه، از جزئیات دقیق هر مرحله از فرایند ساخت و ساز باخبر شوند.
فرایند کار به‌صورت بی‌واسطه و شفاف برای هر دو طرف یعنی ناظر و مالک، کاملاً آنلاین قابل مشاهده است.




حساب واسط؛ حقی که به حقدار رسید


کریمی آنچه حتی در سال اول هیئت‌مدیره دوره نهم که در مقام خزانه‌دار این سازمان بود، همواره به موضوع جداسازی پرداخت سود متعلقه به حساب حق‌الزحمه به خود مهندسان اشاره می‌کرد. با تلاش‌های صورت گرفته در سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم و با آغاز دوره ریاست کریمی آنچه، یکی از دغدغه‌های همیشگی اعضا یعنی دریافت سود حاصل از انباشت حق‌الزحمه‌ها توسط خود مهندسان و جداسازی این وجوه از سایر حساب‌های سازمان، از طریق راه‌اندازی حساب واسط مرتفع شد.



از سال 92 و در شهر تهران، بعد از واریز حق‌الزحمه نظارت توسط مالک، درصدهای متفاوتی از این مبلغ، به حساب مهندسان واریز می‌شد. سود حاصل از این انباشت وجوه این مبالغ در حساب سازمان، بر اساس مصوبه مجمع، در امور سرمایه‌ای بهره‌برداری می‌شد.
در 29 مرداد 1401، هیئت‌مدیره دوره نهم مقرر کرد یک حساب واسط مستقل مختص حق‌الزحمه اعضا ایجاد تا سود حاصل از آن برای خود مهندسان واریز شود. پس از پیگیری، مکاتبات و برگزاری جلسات متعدد با بانک‌های مربوطه، این سامانه از روز شنبه 28 آبان 1401 شروع به کار کرد. اعضای محترم برای اولین‌بار می‌توانند در اینترنت بانک ملت، حق‌الزحمه تخصیص‌یافته و میزان سودی که به آن تعلق گرفته را مشاهده کنند.
با راه‌اندازی این سامانه برای اولین‌بار تا آبان 1402 معادل ۱۷۸.۰۷۷.۵۱۱.۵۰۶ ریال سود محاسبه‌ شده و درمجموع ۶۶.۰۳۸.۴۷۳.۸۵۸ ریال سود به مهندسان پرداخت شده است.

کلیپ آغاز به کار حساب واسط


کلیپ معرفی حساب واسط (کارنامه)



اجرایی شدن سامانه طراحی گاز و صدور فیش حق‌الزحمه طراحی


در سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم، برای اولین‌بار سامانه طراحی گاز سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران راه‌اندازی شد. پیش از اجرایی شدن این سامانه، صورتجلسه بازدید به‌صورت دستی، بدون نکات فنی لازم، قابل تفسیر و غیراجباری بود. حالا صورتجلسه قدیمی به نقشه فنی قابل‌تفسیر، کامل، کاربردی و اجباری تبدیل شده است.
افزایش کیفیت بازرسی لوله‌کشی گاز، افزایش درآمد مهندسان مکانیک و بهینه‌سازی مسیر اجرای پروژه از مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه طراحی گاز است.



راهنمای سامانه ارجاع کار بازرسی گاز


در سامانه ارجاع کار می‌توان با ورود به کارتابل شخصی به کلیه پرونده‌ها دسترسی داشت و با جزئیات دقیق در آنها جستجو کرد. برای آپلود نقشه‌های طراحی قابلیت امضای دیجیتال نیز به این سامانه افزوده شده است.






یکپارچه‌سازی سامانه‌های سازمان (پنجره واحد
SSO)



راه‌اندازی سامانه SSO در راستای یکی از اهداف اصلی کریمی آنچه، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مبنی بر سیستمی شدن فرایندها و مکانیزم‌ها بوده است.

گفتنی است، پیش از این ده‌ها سامانه مختلف برای خدمت‌رسانی به اعضای سازمان با نام کاربری و رمز عبورهای متفاوت وجود داشت که حالا به لطف راه‌اندازی سامانه SSO همه سامانه‌ها در قالب یک پنجره واحد و با یک نام کاربری و رمز عبور قابل دسترسی است.
هم‌اکنون سامانه ناظران، سامانه نقشه های تفکیکی، سامانه ماده 33 شهرستان (نسخه قدیمی و جدید)، سامانه ماده 27، سامانه سازندگان، سامانه بازرسی، سامانه مهندسان شهرسازی، سامانه گاز، پنل امور مالیاتی به راحتی و تنها با یک رمز عبور و نام کاربری از طریق آدرس sso.tceo.ir قابل دسترسی است.
هم‌چنین پرتال آموزش، سامانه شورای انتظامی و سامانه حل اختلاف به‌زودی  از طریق درگاه ورود واحد در دستری اعضای محترم قرار خواهد گرفت.
یادآور می‌شود، روش قدیمی برای افرادی که مشکلی در ورود دارند از طریق آدرس support.tceo.ir  فراهم است و لازم است این افراد نسبت به رفع مشکل خود در ورود از طریق درگاه sso.tceo.ir از طریق مراجعه به واحد انفورماتیک اهتمام ورزند. پس از نهایی شدن کلیه سامانه ها ورود از درگاه قدیم بصورت کامل مسدود خواهد شد.




اتوماتیک شدن ارجاع کار نقشه‌های تفکیکی



تا قبل از راه‌اندازی سامانه یکپارچه مکانیزه نقشه‌های تفکیکی، ارجاع کار به‌صورت دستی و با تأیید اپراتور دفاتر در سطح استان تهران انجام می‌گرفت. از سوی دیگر به دلیل عدم یکپارچگی دفاتر در سطح استان تهران، ارجاع کار هر دفتر به‌صورت مجزا انجام می‌شد.
با تلاش‌های صورت‌گرفته توسط سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم، برای اولین بار تمامی فرآیندهای مربوط به ارجاع کار مهندسین نقشه‌بردار، به‌صورت کاملاً مکانیزه انجام می‌شود. با راه‌اندازی این سامانه، مهندسین نقشه‌بردار می‌توانند با ورود به سامانه، صف ارجاع کار خود را به‌صورت یکپارچه و برخط در سطح استان تهران مشاهده کنند.
در راستای برقراری و شفافیت بیشتر، صف ارجاع کار یکپارچه بر اساس درآمد ریالی به‌صورت سیستمی و برخط خواهد بود. با توجه به سیستمی شدن تمامی فرآیندها در سامانه نقشه‌های تفکیکی، متقاضیان می‌توانند جزییات پرونده‌های خود را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کنند.




انتخاب طراح و مجری توسط مالکان در کارتابل الکترونیکی خودشان


برای مدت‌ها مهندسان طراح و مجری شخصاً اطلاعات پروژه را از مالک دریافت می‌کردند و سپس توسط رییس دفتر نمایندگی‌های سازمان ثبت می‌شد. مالک نیز به دلیل عدم وجود اطلاعات پروژه، درخواست خود را به‌صورت دستی ثبت می‌کرد. از طرفی دیگر، کلیه مراحل تأیید اطلاعات نیز به‌صورت دستی کنترل و توسط کاربر سازمان انجام می‌شد.
با تلاش‌های سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم، «سامانه انتخاب طراح و مجری» راه‌اندازی شد. اکنون مالکان به‌راحتی می‌توانند با مراجعه به «کارتابل خود»، مهندسان طراح و مجری موردنظر و «واجد شرایط» را انتخاب کنند. از ویژگی‌های این سامانه می‌توان به امکان مشاهده کامل وضعیت و صلاحیت مهندسان طراح و مجری پیش از انتخاب، اشاره کرد.




فعال شدن آزمایشگاه‌های ژئوتکنیک در شهرستان‌های استان تهران



از ابتدای بهمن‌ماه سال 1401 کارتابل خدمات آزمایشگاهی ژئوتکنیک برای شهرستان‌های استان تهران در سامانه جامع ماده 33 راه‌اندازی شد.

علاوه بر بهود بازار کار برای شرکت‌های فعال خدمات آزمایشگاهی ژئوتکنیک، از آسیب‌های احتمالی ناشی از زلزله نیز پیشگیری شد.
اکنون کلیه ساختمان‌های بالای 6 سقف ملزم به انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک شده‌اند. هم‌چنین کلیه مطالعات صحرایی و گزارشات مکانیک خاک نیز در سازمان کنترل می‌شود. برای اولین‌بار لیست شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی ژئوتکنیک، جوش و بتن کاملاً آنلاین در دسترس است و به‌صورت مستمر به‌روزرسانی ‌می‌شوند.




آنلاین شدن دریافت گواهی ماده ۱۸۶ مالیاتی مهندسان


با توجه به اینکه از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۱ دریافت استعلام گواهی ماده ۱۸۶ دارایی به‌صورت حضوری قابل انجام نبوده و تمامی دستگاه‌های اجرایی در مستندات دریافتی خود از متقاضیان مکلف به دریافت استعلام آنلاین شده‌اند. لذا مهندسان و متقاضیان صدور پروانه و یا تمدید، ارتقا، درج صلاحیت، تغییرات و... در پروانه‌های اشتغال به کار مهندسی از طریق سامانه سپامک امکان دریافت این استعلام فراهم شده است.




راه‌اندازی سامانه بازرسی ساختمان


تا پیش از راه‌اندازی سامانه بازرسی در سازمان، فرایند بازرسی و کنترل ساختمان به روش سنتی، زمان‌بر و با احتمال خطای انسانی صورت می‌گرفت. برای مدت‌ها کلیه مراحل کنترل و بازرسی ساختمان به شیوه قدیمی و از طریق درج در فایل اکسل انجام می‌شد. هم‌چنین مشخصات و مستندات پرونده نیز به‌صورت ایمیل و از طریق فایل PDF بین مهندس و واحد بازرسی رد و بدل می‌شد.
با تلاش سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم از مهرماه سال 1402 با راه‌اندازی سامانه بازرسی، بسیاری از فرایندهای اضافی و زمان‌گیر حذف و بهینه‌سازی شدند. در شیوه جدید، بازرس به جای حدود 270 سؤال، به تنها حدود 50 سؤال پاسخ می‌دهد که ضریب خطای انسانی را کاهش داده است. اکنون به محض ارسال گزارش توسط بازرس، تمامی آمارها در سامانه ثبت می‌شود و گزارش‌گیری به‌صورت برخط و لحظه‌ای امکان‌پذیر است. هم‌چنین در سامانه بازرسی امکان استخراج آمار و اطلاعات به‌صورت موردی به تفکیک منطقه، متراژ و ... فراهم شده است.




راه‌اندازی سامانه داوری


به همت سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم از تاریخ 1 مهر ماه سال 1402 سامانه مکانیزه داوری راه‌اندازی شد. تا پیش از این، کلیه درخواست‌های داوری اعضای سازمان به‌صورت حضوری و دستی، دریافت و بایگانی می‌شد.
با سامانه‌ای شدن واحد داوری، حالا کلیه درخواست‌ها به‌صورت سیستمی و برخط ثبت می‌شود. با اتصال سامانه حل اختلاف به سامانه داوری، کلیه مدارک با یک کلیک قابل بارگذاری هستند. عدم نیاز به مراجعه حضوری و قابلیت مشاهده مدارک برای هر دو طرف، از مزایای مهم سامانه داوری است
.




راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال (آرشیو بخشنامه‌ها، ابلاغیه‌ها و ...)



به همت سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم و واحد پایش و ارتقای کیفی سازمان، از ابتدای تابستان سال 1402 برای اولین‌بار کتابخانه دیجیتال راه‌اندازی شد. در این پرتال تعداد زیادی از نظام‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها، روش‌های اجرایی، ابلاغیه‌ها، دستورالعمل‌ها، تفاهم‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، مصوبات و غیره بارگذاری شده است. کلیه اعضای حقیقی، حقوقی سازمان و حتی سایر افراد نیز می‌توانند از این پرتال آزادانه بهره‌برداری کنند.
تا کنون بیش از 500 مدرک در این پرتال بارگذاری شده است. کلیه مستندات و مدارک در این پرتال به‌راحتی قابل جستجو و به‌صورت PDF قابل دانلود هستند.



ربات هوشمند پاسخگویی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران آغاز به کار کرد

با وجود راه‌های مختلف ارتباطی با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اعم از سامانه تیکت، سامانه گیشه، سامانه نظام پیشنهادها، ثبت نامه مکتوب در دبیرخانه، میز خدمت، مرکز تماس هوشمند و هم‌چنین ارتباط مستقیم با روابط عمومی، برخی از نقایص در بازخوردها از واحدهای سازمان منجر به بروز نارضایتی اعضای محترم شده بود.
به همین منظور در راستای رفع دغدغه، بهبود فرایند پاسخگویی، افزایش سرعت خدمت‌رسانی و رصد علمکرد پرسنل پاسخگو، زمان تغییر ساز و کارها فرا رسید و برای نخستین‌بار «ربات هوشمند پاسخگویی» به‌عنوان یک راه ارتباطی جدید بین سازمان و اعضا راه‌اندازی شد.
مکانیزم هوشمند این ربات در بستر فضای مجازی روی پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی  (بله و تلگرام) پیاده‌سازی شده است و اعضای محترم سازمان می‌توانند به‌ سادگی سوالات خود را از واحدهای مختلف سازمان پرسیده و پاسخ آن را دریافت کنند.
یکی از امکانات ویژه ربات هوشمند پاسخگویی، قابلیت نظارت بر عملکرد پرسنل پاسخگو در واحدهای مختلف سازمان است که آنالیز دقیق کمی و کیفی عملکرد را در جهت بهبود خدمت‌رسانی فراهم می‌کند.

برای دسترسی به آدرس‌های ربات هوشمند پاسخگویی از لینک‌های زیر استفاده کنید:

بله: https://ble.ir/tceochatbot
تلگرام: https://t.me/tceochatbot
سایت: https://chatbot.tceo.ir






تصویب قانون بیمه مهندسان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

با تلاش دکتر شکیب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان و حمایت دکتر شاکری عضو کمیسیون عمران و قول مساعدت دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، بعد از تصویب بیمه مهندسان در کمیسیون تلفیق، این مصوبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز به رای گذاشته شد و با قاطعیت توسط نمایندگان ملت به تصویب نهایی رسید.

در جلسه علنی (چهارشنبه، یکم آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، نسبت به (ماده الحاقی ١٣) بیمه مهندسان با ١٢١ رای مثبت به این بند موافقت کردند.براساس این بند الحاقی؛ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها موظفند حسب درخواست اعضای حقیقی دارای پروانه صلاحیت حرفه ای و فاقد هرگونه بیمه را به سازمان تامین اجتماعی معرفی نمایند. وزارت راه و شهرسازی موظف است به منظور حمایت هدفمند در تعیین سهم دولت از حق بیمه تامین اجتماعی به گونه ای اقدام نماید که حداقل 20 درصد از حق بیمه مذکور با مأخذ حداقل حقوق و دستمزد اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را شامل شود و 7 درصد از حق بیمه مذکور توسط متقاضی پرداخت می گردد. منابع تامین سهم دولت از محل افزایش تعرفه های موضوع ماده 39 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 2 اسفند 1374 تامین می شود.

در نهایت 25 دی ماه بود که بر اساس اعلام  دکتر حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، بیمه تامین اجتماعی مهندسین که جهت بررسی و تطابق های قانونی به شورای نگهبان ارسال شده بود به تصویب این نهاد رسید. 




مسیر تعیین و ابلاغ تعرفه‌های قطعی خدمات مهندسی برای سال ۱۴۰۲
با توجه به اعلام شاخص‌های تعدیل سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور و سپس ابلاغ هزینه قطعی ساخت و ساز در سال ۱۴۰۲ بر همین اساس توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، جدول تفکیک تعرفه‌های خدمات مهندسی در سال جاری از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بروزرسانی شد که حکایت از افزایش حدود ۶۰ درصدی تعرفه‌ها نسبت به سال گذشته دارد.





کاهش بدهی مالیاتی، صیانت از منابع اعضا و سازمان



یکی از قدیمی‌ترین چالش‌های مدیریتی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، بحث بدهی‌ مربوط به پرونده‌های مالیاتی بود که به‌تنهایی میلیاردها تومان از بودجه و سرمایه اصلی سازمان را می‌بلعید. در سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم بود که واحد مالی با جدیت روی این موضوع متمرکز شد که سرانجام با پیگیری و تلاش‌های فراوان میزان بدهی و جرایم پرونده‌ مالیاتی سازمان کاهش پیدا کرد تا از منابع و سرمایه‌های سازمان و اعضا صیانت شود.


به همت هیئت‌مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و تلاش‌های واحد مالی سازمان در سال دوم دوره نهم، طی گزارش عملکرد مالیاتی سازمان با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال ۱۳۹۱ با ۷۵درصد، پرونده مالیاتی سازمان در سال ۱۳۹۶ با ۸۲درصد، پرونده مالیاتی سازمان در سال ۱۳۹۸ با ۹۷درصد و پرونده مالیاتی سازمان در سال ۱۳۹۹ با ۴۷درصد به شرح زیر تعدیل شد:
ردیف عناوین مبلغ (ریال) عناوین مبلغ (ریال) عناوین مبلغ (ریال)
۱ مبلغ بدهی اولیه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۱ ۱۵۰۳۸۵۵۰۴۲۵ مبلغ تعدیل یافته مالیات سال ۱۳۹۱ ۱۱۲۹۳۰۸۷۱۸۷ مبلغ پرداختی نهایی پس از کسر سال ۱۳۹۱ ۳۷۴۵۴۶۳۲۳۸
۲ مبلغ بدهی اولیه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۶ ۸۵۱۶۳۹۳۹۲۳۵ مبلغ تعدیل یافته مالیات سال ۱۳۹۶ ۷۰۱۶۳۹۳۹۲۳۵ مبلغ پرداختی نهایی پس از کسر سال ۱۳۹۶ ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۳ مبلغ بدهی اولیه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۸ ۵۳۲۴۶۴۳۵۲۲۱۱ مبلغ تعدیل یافته مالیات سال ۱۳۹۸ ۵۱۸۸۵۷۵۳۸۴۴۶ مبلغ پرداختی نهایی پس از کسر سال ۱۳۹۸ ۱۳۶۰۶۸۱۳۷۶۵
۴ مبلغ بدهی اولیه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۹ ۱۶۲۲۸۲۶۹۵۵۲۱ مبلغ تعدیل یافته مالیات سال ۱۳۹۹ ۷۶۷۸۹۵۱۴۸۴۲ مبلغ پرداختی نهایی پس از کسر سال ۱۳۹۹ ۸۵۴۹۳۱۸۰۶۷۹
 * جمع ۷۹۴۹۴۹۵۳۷۳۹۲ - ۶۷۷۱۰۴۰۷۹۷۱۰ - ۱۱۷۸۴۵۴۵۷۶۸۲





لغو محدودیت انتخاب مناطق برای مهندسان عمران، معماری، تاسیسات برقی و مکانیکی شهر تهران



برای مدت‌ها، مهندسان عمران تنها مجاز به انتخاب 5 منطقه از تهران برای کار نظارت بودند. اما با تلاش‌های سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم، این محدودیت برداشته شد.
اکنون کلیه اعضای حقیقی از همه گرایش‌ها می‌توانند تمامی 22 منطقه را در تنظیمات ارجاع نظارت سامانه خدمات مهندسی انتخاب کنند. این اقدام مشکل انتخاب کارهای ریزمتراژ مانند بافت فرسوده که به‌فوریت نیاز به انتخاب ناظر داشتند را نیز برطرف کرده است. با لغو محدودیت انتخاب مناطق، بخشی از دغدغه‌های معیشتی اعضای سازمان نیز مرتفع خواهد شد.




برگزاری انتخابات هیئت‌رییسه گروه‌های تخصصی پس از 7 سال
بعد از تلاش‌های بی‌وقفه و هماهنگی‌های متعدد با نهادهای مختلف، سرانجام هیئت‌مدیره دوره نهم موفق شد پس از 7 سال وقفه، انتخابات هیئت‌رییسه گروه‌ها تخصصی را در 26 مهر ماه سال 1402 به‌صورت الکترونیکی و با مشارکت بالای اعضا برگزار کند. بر اساس آمار هیئت اجرایی این انتخابات، تعداد آرای ثبت شده در رشته معماری ۲۱۹۰ نفر، عمران ۴۹۳۶ نفر، تأسیسات مکانیکی ۱۸۹۰ نفر، تأسیسات برقی ۱۸۸۱ نفر و نقشه برداری ۷۱۶ نفر ثبت شده است. هم‌چنین مجموع کل تعداد واجدین شرایط ۱۱۱۳۴۵ نفر و مجموع تعداد رأی ثبت‌شده ۱۱۶۱۳ نفر بوده است.



مراسم معارفه منتخبین این انتخابات نیز روز 16 آبان با حضور دکتر جنتی رییس اداره کل راه‌وشهرسازی استان تهران و جمعی از اعضای هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به‌صورت رسمی برگزار و احکام منتخبین در رشته‌های برق، معماری، عمران، مکانیک و نقشه‌برداری اعطا شد.


استقرار میز سپامک در ساختمان مرکزی






با مطالعات جدید تعرفه حق‌الزحمه مهندسان تاسیسات واقعی سازی می‌شود






حق‌الزحمه مرتبط با بافت فرسوده جفا در حق جامعه مهندسین ساختمان است







∎ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان بعد از 3 سال - 26 بهمن و 7 اسفند 1401

تجربه نشان می‌دهد اغلب مدیران تمایلی برای رو در رو شدن با اعضای سازمان متبوع خود را ندارند. مواجهه با انتقادها و زیر سوال رفتن توان مدیریتی، دلایلی است که مدیران را از قرار گرفتن در چنین شرایطی دلچرکین می‌کند. اما کریمی آنچه از همان ابتدا تصمیم گرفت تا مجمع عمومی سازمان را بعد از ۳ سال وقفه برگزار کند و چشم در چشم هزاران مهندس قرار بگیرد.
مهم‌ترین مصوبات این مجمع شامل گزارش عملکرد سال ۱۳۹۸، گزارش صورت‌های مالی سال ۱۳۹۸، گزارش بازرسان در سال ۱۳۹۸، گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹، صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹، تعیین حقوق و مزایای ارکان سازمان در سال ۱۴۰۰، تعیین پاداش برای بازرسی در سال ۱۴۰۰، حق‌الزحمه اعضای شورای انتظامی در سال ۱۴۰۰، منابع درآمدی در سال ۱۴۰۰، بودجه پیشنهادی برای سال ۱۴۰۰، گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰، صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰، پاداش بازرسان برای سال ۱۴۰۱، حق‌الزحمه اعضای شورای انتظامی در سال ۱۴۰۱، منابع درآمدی در سال ۱۴۰۱ و بودجه پیشنهادی برای سال ۱۴۰۱ بودند که با حضور پرشور نزدیک به ۱۷۰۰ نفر از اعضا به رای‌ گذاشته شد.


برگزاری نمایشگاه تخصصی (فنی و تولیدی) صنعت ساختمان - 26 بهمن 1401

در حاشیه برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان، نخستین نمایشگاه تخصصی (فنی و تولیدی) صنعت ساختمان با حضور گسترده جمعی از فعالین حوزه ساخت و ساز برگزار شد که از سوی اعضا و مخاطبین با استقبال روبرو شد.


∎ برگزاری انتخابات هیئت‌رییسه گروه‌های تخصصی - 26 مهر 1402
بعد از تلاش‌های بی‌وقفه و هماهنگی‌های متعدد با نهادهای مختلف، سرانجام هیئت‌مدیره دوره نهم موفق شد پس از 7 سال وقفه، انتخابات هیئت‌رییسه گروه‌ها تخصصی را در 26 مهر ماه سال 1402 به‌صورت الکترونیکی و با مشارکت بالای اعضا برگزار کند.
بر اساس آمار هیئت اجرایی این انتخابات، تعداد آرای ثبت شده در رشته معماری ۲۱۹۰ نفر، عمران ۴۹۳۶ نفر، تأسیسات مکانیکی ۱۸۹۰ نفر، تأسیسات برقی ۱۸۸۱ نفر و نقشه برداری ۷۱۶ نفر ثبت شده است. هم‌چنین مجموع کل تعداد واجدین شرایط ۱۱۱۳۴۵ نفر و مجموع تعداد رأی ثبت‌شده ۱۱۶۱۳ نفر بوده است.




جلسه هم‌اندیشی و تعامل بین دستگاه‌های متولی، سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در حوزه صنعت ساخت‌وساز شهری و ملاقات با اعضای محترم جنوب غرب استان در شهرستان اسلامشهر - 25 اردیبهشت 1402
دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه جلسه‌ای با عنوان «هم‌اندیشی و تعامل بین دستگاه‌های متولی، سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در حوزه صنعت ساخت‌وساز شهری» با حضور دکتر شکیب رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، مهندس کریمی آنچه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مهندس صدیق مقدم نائب رئیس اول سازمان، مهندس ریاحی دبیر سازمان، شهردار شهرستان اسلامشهر، رییس شورای اسلامی شهرستان اسلامشهر، رییس اداره گاز و رییس اداره برق شهرستان اسلامشهر و تعدادی از مدیران شهری و اعضای محترم سازمان در محل شهرداری این شهرستان برگزار شد.
دکتر شکیب در این جلسه گفت: اجرایی شدن صدور شناسنامه فنی و ملکی منجر به ارتقای کیفیت ساخت‌وساز می‌شود. در ادامه مهندس کریمی آنچه افزود: فعالیت مهندسان دارای پروانه اشتغال در سراسر استان معتبر است و حذف کد شهرسازی و بازگشت به قانون مشکلات متعددی را مرتفع خواهد کرد.
در ادامه نیز ملاقات صمیمی با اعضای محترم سازمان و پرسش و پاسخ پیرامون مسائل و دغدغه‌های جامعه مهندسی صورت پذیرفت.







متن کامل خبر



ادامه نشست‌های تعاملی بین دستگاه‌های متولی ساخت‌وساز شهری/ شهرستان فیروزکوه - 31 اردیبهشت 1402

یکشنبه مورخ 31 اردیبهشت 1402 نشستی با موضوع «هم‌اندیشی و تعامل بین دستگاه‌های متولی، سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در حوزه ساخت‌وساز شهری» با میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و با حضور دکتر علیرضا صادقی شهردار فیروزکوه، مهندس کیانی رئیس بنیاد مسکن شهرستان فیروزکوه، سرهنگ صبوری رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران و سایر مدیران و مسئولین شهری در ساختمان مرکزی سازمان برگزار شد.

متن کامل خبر


ادامه نشست‌های تعاملی بین دستگاه‌های متولی ساخت‌وساز شهری/ شهرستان شهریار - 3 خرداد 1402
با توجه به مصوبه شورای فنی استان تهران و پیگیری‌های معاونت عمرانی استانداری تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، کارگروه نظارت و ارزیابی ساخت و سازهای شهری متشکل از اداره کل راه و شهرسازی استان و اداره کل فنی و امور عمرانی استانداری تهران از پروژه‌های ساختمانی شهرستان شهریار بازدید و در جلسه هم‌اندیشی به میزبانی شهرداری شهرستان شهریار با حضور سرپرست حوزه ریاست و سرپرست معاونت دفاتر نمایندگی سازمان و شهردار، معاونین و مدیران ارشد شهری این شهرستان حضور پیدا کردند. در این جلسه مقرر شد شهرداری شهرستان شهریار و نظام مهندسی تهران نسبت به پایش مستمر کنترل تابلوی مشخصات ساختمان، وجود زونکن مستندات کارگاهی و اجرای کامل ارتباط سیستمی سامانه‌ها اقدامات لازم را صورت دهند.






∎ 
ادامه نشست‌های تعاملی بین دستگاه‌های متولی ساخت‌وساز شهری/شهرستان پردیس - 10 خرداد 1402

️ این جلسه با حضور دکتر شکیب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ، دکتر قضاتلو فرماندار شهرستان پردیس، مهندس کریمی آنچه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مهندس محبت ‌خواه سرپرست شرکت عمران پردیس، مهندس کارخانه شهردار شهرستان پردیس و جمعی از مدیران شهری در محل فرمانداری شهرستان پردیس برگزار شد.





جلسه ملاقات با رییس، معاونین و مدیران سازمان - پنجشنبه 22 دی ماه 1401




جلسه ملاقات با رییس، معاونین و مدیران سازمان - پنجشنبه 11 اسفند ماه 1401



جلسه ملاقات با اعضا - 29 تیر 1402




جلسه ملاقات با اعضا - 6 مهر 1402




نشست خبری با اصحاب رسانه - 7 آذر 1402




گفتگوی مهندس کریمی آنچه با رادیو اقتصاد - 9 مرداد 1402
مهندس کریمی آنچه در این برنامه رادیویی گفت: حضور مجری ذی‌صلاح در پروژه‌های ساختمانی، الزامی است.

گفتگوی زنده تلویزیونی مهندس علی کریمی آنچه با موضوع واکاوی فروریزش ساختمان‌ها در منطقه 19 تهران 20 - 23 مرداد 1402

مهندس آنچه در این برنامه گفت: برای بررسی و اصلاح ساخت و ساز‌های غیرمجاز به‌منظور جلوگیری از تخریب کامل و حادثه‌های بعدی، اعلام آمادگی می‌کنیم. با توجه به حادثه فوق و جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه، پیشنهاد تعریف صلاحیت تخریب را به وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌کنیم.

نشست خبری مدیران و فعالان ساخت‌وساز شهری - 14 مرداد 1402
  در جریان برگزاری بیست و سومین نمایشگاه صنعت ساختمان، مهندس کریمی آنچه در نشست خبری درباره چالش‌های صنعت ساخت و ساز با اصحاب رسانه به گفتگو پرداخت.





اعطای بیمه تکمیلی، تسهیلات بانک ملت و بانک صادرات

*سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تسهیلات بانک صادرات با حداکثر 2 ریال و حداکثر مدت بازپرداخت: 3 سال (36 ماه) را برای اعضای محترم فراهم کرده است.
*هم‌چنین
طی توافقات به‌عمل‌آمده با بانک ملت، تسهیلات تا سقف مبلغ 2 میلیارد ریال و سود تسهیلات مطابق نرخ مصوب بانکی با حداکثر بازپرداخت 60 ماهه از سوی بانک ملت به اعضای محترم دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی پرداخت می‌گردد.
*بانک آینده به متقاضیان واجد شرایط، اعتبار خرید قسطی کالا، مبالغ ۳۰ میلیون و ۵۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان با امکان بازپرداخت ۱۲ یا ۲۴ یا ۳۶ ماهه با نرخ ۲۳ درصد جهت خرید از فروشگاه طرف قرارداد اعطا می‌نماید.
*
پیرو مناقصه بیمه انجام‌شده توسط سازمان و انعقاد قرارداد جدید یک‌ساله از تاریخ 1402/04/06 لغایت 1403/04/06 با شرکت بیمه البرز، اعضاء محترم می‌توانند از بیمه درمان تکمیلی و عمر و حادثه بهره‌مند شوند.

خدمات رفاهی و تفریحی ویژه اعضای سازمان

ارائه خدمات مانند تخفیف مراکز تفریحی، رفاهی و برگزاری مسابقات ورزشی از سایر اقدامات در این دوره هیئت‌مدیره بوده است.







∎ گفتگوی زنده با رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران - 28 دی 1401

مهندس کریمی آنچه در این گفتگوی زنده تصریح کرد: حق‌الزحمه مهندسین واقعی‌سازی شود و هم‌چنین حق‌الزحمه مرتبط با بافت فرسوده جفا در حق جامعه مهندسین ساختمان است. به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران: سامانه‌های شفاف، راهکار اصلی حل مشکلات است. آغاز به کار حساب واسط، بررسی دغدغه‌های اعضای سازمان، تعرفه غیرواقعی خدمات مهندسی، مشکلات سامانه سپامک، عدم دریافت هزینه صدور شناسنامه فنی و ملکی، همایش‌های ارتقای دانش فنی مهندسان و بازدید مستمر از دفاتر نمایندگی ازجمله مهم‌ترین عناوین مطرح‌شده از سوی مهندس کریمی آنچه بود.




گزارش ۱۰۰ روزه نخست سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم (نسخه کامل)

مهندس کریمی آنچه به مناسبت فرا رسیدن نوروز 1402 گزارشی از 100 روز نخست هیئت‌مدیره دوره نهم با موضوعاتی از قبیل توضیحات درباره حساب واسط حق‌الزحمه اعضا، آغاز ارجاع اتوماتیک نظارت در دفاتر نمایندگی، آنلاین شدن ماده 186 مالیات، برگزاری مجمع عمومی سالیانه، انتخاب آنلاین طراح توسط مالک، سیستمی شدن آزمایشگاه‌های ژئوتکنیک، اعطای تسهیلات بانک رسالت و بانک ملت و ارائه پیشنهاد تعرفه خدمات مهندسی بر مبنای قیمت ساخت را مطرح کرد.




گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دوم سال دوم هیئت‌مدیره دوره نهم (نسخه کامل)
مهندس کریمی آنچه در دومین گزارش 100 هیئت‌‌مدیره دوره نهم به مواردی هم‌چون کاهش بدهی و جرایم مالیاتی سازمان، راه‌اندازی سامانه ارجاع اتوماتیک نقشه‌های تفکیکی در شهر تهران و سایر شهرستان‌های استان تهران، راه‌اندازی سامانه ارجاع اتوماتیک ماده ۳۳ و اضافه شدن سامانه داوطلبی و کاندیداتوری، سیستمی شدن بازرسی‌های برون سپار کنترل کیفیت، اطلاع‌رسانی و انتقال تجربه‌های بازرسی ساختمان، راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال برای اولین بار، سامانه‌ای شدن فرایندها و تعدیل ۱۰ درصدی پرسنل در سازمان و اتوماتیک شدن پرداخت حق‌الزحمه‌ها
اشاره کرد.



 


پیشرفت بی‌سابقه پروژه ارغوان (ساختمان مرکزی جدید سازمان)

پیرو انتشار فراخوان بازدید از پروژه ارغوان (ساختمان مرکزی جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران) روز پنجشنبه 11 آبان 1402 برای اولین‌بار جمعی از اعضای محترم از این ساختمان بازدید کردند و در جریان پیشرفت فیزیکی پروژه قرار گرفتند.
در این بازدید مهندس کریمی آنچه رییس سازمان نیز با حضور بین اعضا ضمن تشریح آخرین اقدامات مربوط به تکمیل پروژه و دلایل تاخیر در تکمیل پروژه، با مهندسان درباره دغدغه‌ها و چالش‌های آنها به گفتگو نشست.


آرشیو
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ